کشف یک نقص ایمنی در خودروهای تسلا

عدم توانایی تشخیص آن که کسی پشت فرمان هست یا نیست

سیستم رانندگی نیمه‌اتوماتیک تسلا می‌تواند یک اتومبیل را در خط خود هدایت کند- REUTERS/Yilei Sun/File Photo

به گفته یک گروه دفاع از حقوق مصرف‌کنندگان، فن‌آوری رانندگی «خودران» (self-driving) خودروهای تسلا را می‌توان «به راحتی فریب داد‌» و خودرو را بدون حضور هیچ سرنشینی پشت فرمان، به حرکت درآورد. این موضوع می‌تواند بر روی جاده بسیار خطرناک و دردسرساز باشد.

مهندسان گروه «کانسیومر ریپورتز» (Consumer Reports) دریافتند که در یک پیست آزمایشی نیم مایلی، خودرو تسلا مدل وای، به شکل خودكار در امتداد خطوط رنگ‌آمیزی شده بدون هیچ گونه هشدار یا نشانه‌ای مبنی بر نبودن راننده پشت فرمان، قابل هدایت است.

جِیک فیشر، مدیر ارشد آزمایش اتومبیل برای کانسیومر ریپورتز که این آزمایش را انجام داده است، می‌گوید: «در ارزیابی ما، سیستم خودرو نه تنها نتوانست از این که راننده حواسش به جاده هست یا نیست، اطمینان حاصل کند، بلکه حتی نتوانست تشخیص دهد که آیا اساساً راننده‌ای پشت فرمان هست یا نیست.»

«تسلا در این زمینه از سایر خودروسازان مانند جی.‌ام. و فورد عقب است. در سیستم‌های پیشرفته کمک‌راننده آنها، اطمینان کسب می‌‌شد که راننده حواسش به جاده باشد.»

تسلا که دفتر مطبوعاتی خود را منحل کرده است، به درخواست نظر ایندیپندنت قبل از انتشار این گزارش پاسخ نداد.

سیستم رانندگی نیمه‌اتوماتیک تسلا می‌تواند یک اتومبیل را در خط خود هدایت کند، از اتومبیل‌های مقابل فاصله بگیرد، و حتی با رضایت راننده می‌تواند به تنهایی خطوط را تغییر دهد. اما تسلا مدعی است که راننده باید همیشه آماده مداخله باشد.

 کانسیومر ریپورتز گفت که طی چندین سفر در پیست بسته با صندلی خالی راننده، خودرو تسلا مدل وای به شکل خودکار و بدون آن که تصدیق کند که کسی پشت فرمان هست یا نیست، در امتداد خطوط رنگ‌آمیزی‌شده حرکت کرد.

فیشر گفت که در آزمایش  کانسیومر ریپورتز، سیستم خودرانِ خودرو را هنگام حرکت روی پیست فعال کرد، بعد سرعت را روی صفر قرار داد تا خودرو متوقف شود. سپس یک زنجیره کوچک وزن‌دار را روی فرمان چسباند تا وزن دست راننده را شبیه‌سازی کند. بعد از آن، به صندلی سرنشین جلو جابه‌جا شد که از آنجا قادر بود سرعت خودرو را کاهش یا افزایش دهد.

فیشر گفت: «خودرو بارها و بارها در آن پیست نیم مایلی مسیر را بالا و پایین رفت و هرگز توجه نکرد که کسی در صندلی راننده نیست، هرگز توجه نکرد که دست آدمی فرمان را لمس نمی‌کند، هرگز توجه نکرد که وزنی روی صندلی راننده نیست.» او افزود: «کمی ترسناک بود وقتی فهمیدیم که چقدر آسان می‌تواند دستورالعمل‌های ایمنی خودرو را که آشکارا ناکافی هستند، نادیده بگیرد.»

کانسیومر ریپورتز اعلام كرد كه این آزمایش در پیست بسته انجام شده است و «تحت هیچ شرایطی کسی نباید آن را در جاده تقلید کند.»

فیشر گفت: «بگذارید به صراحت بگویم: هر کسی که در جاده از سیستم خودران استفاده کند، بدون آن که کسی روی صندلی راننده نشسته باشد، خود و دیگران را در معرض خطری قریب‌الوقوع قرار می‌دهد.»

آزمایش کانسیومر ریپورتز چند روز پس از آن منتشر می‌شود که در تصادف یک خودرو تسلا در تگزاس، دو سرنشین خودرو کشته شدند. مقامات می‌گویند در زمان تصادف هیچ یک از آن دو سرنشین در صندلی راننده مستقر نبود.

خودرو تسلایی که آخر هفته در خارج از هیوستون دچار تصادف شد، یک مدل اس بود، اما دارای ویژگی خودران نیز بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراه‌ها و شورای ملی امنیت حمل و نقل در مراحل اولیه تحقیقات درباره حادثه تگزاس هستند. مقامات محلی گفتند که جسد یکی از سرنشینان در صندلی کنار راننده و دیگری در صندلی عقب پیدا شد. مقامات گفتند که خودرو از جاده خارج شده است، و پس از برخورد با یک درخت، شعله‌ور شده است.

احتمالاً بازرسان خواهند توانست تشخیص دهند که آیا در آن حادثه از سیستم خودران تسلا استفاده شده است یا خیر.

ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا، روز دوشنبه در توییتر گفت که گزارش‌های اطلاعاتی «تاکنون بازیابی‌شده» نشان می‌دهد که در تصادف تگزاس سیستم خودران روشن نبوده است و خریدار آن خودرو، ویژگی «خودران کامل» (Full Self-Driving) را خریداری نکرده بوده است. او به سوالات خبرنگاران در توییتر پاسخ نداد.

تاکنون، شورای ملی امنیت حمل و نقل که اختیار وضع مقررات برای خودروسازان و اعلام فراخوان برای برگرداندن خودروهای معیوب به خودروسازان را دارد، از ترس آن که مداخله‌اش مانع توسعه فن‌آوری خودران محدود یا کامل خودروها شود، عمدتاً از اتخاذ یک رویکرد فعالانه پرهیز کرده است.

اما از ماه مارس، این سازمان نظارت خود را بر خودروهای تسلا افزایش داده است، و تیم‌های تحقیق و تفحص را به سه محل تصادف اعزام کرده است. این سازمان در طی چند سال گذشته در مجموع ۲۸ مورد از تصادفات تسلا را بررسی کرده است، اما تاکنون به پیروی داوطلبانه شرکت‌های فن‌آوری و خودروسازان با اصول ایمنی اعتماد کرده است.

گزارش تکمیلی از اسوشیتدپرس

© The Independent

بیشتر از تکنولوژی