اعلام وضعیت اضطراری کرونایی در توکیو در آستانه المپیک

رئیس کمیته المپیک توکیو ۲۰۲۰، اعلام کرد این بازی‌ها لغو نخواهد شد

نخست‌وزیر ژاپن، یوشی‌هیده سوگا، از ۲۵ آوریل تا ۱۱ مه در توکیو، اوساکا، کیوتو و هیوگو وضعیت اضطراری اعلام کرده است-MLADEN ANTONOV / AFP

در حالی که فقط سه ماه به بازی‌های المپیک باقی مانده است، ژاپن در پی اوج‌گیری مجدد شیوع کرونا، برقراری سومین وضعیت اضطراری در توکیو و سه منطقه دیگر را اعلام کرد.

قرار است این اقدام «فشرده و کوتاه‌مدت» باشد تا مردم در بازه تعطیلات موسوم به «هفته طلایی» ژاپن که از اواخر آوریل تا اویل مه است از مسافرت‌ و شیوع بیشتر ویروس خودداری کنند.

اما متخصصان و مقام‌های محلی هشدار داده‌اند این اقدامات نیمه‌اضطراری با شکست مواجه شده و باید به سرعت اقدام‌های سختگیرانه‌تری در این خصوص صورت بگیرد.

نخست‌وزیر ژاپن، یوشی‌هیده سوگا، از ۲۵ آوریل تا ۱۱ مه در توکیو، اوساکا، کیوتو و هیوگو وضعیت اضطراری اعلام کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما سه‌یکو هاشی‌موتو، رئیس کمیته المپیک توکیو ۲۰۲۰، اعلام کرد این بازی‌ها لغو نخواهد شد.

بر اساس اقدام‌های جدید، رستوران‌ها، میخانه‌‌ها و تالارهای آوازخوانی که به مشتریان مشروب می‌دهند تعطیل خواهند شد. همچنین مراکز خرید، فروشگاه‌های زنجیره‌ای، شهربازی‌ها، تالارهای نمایش و موزه‌‌ها نیز بسته می‌شوند و رویدادهای ورزشی بزرگ بدون تماشاچی برگزار خواهند شد.

رستوران‌هایی که به مشتریان مشروب نمی‌دهند و نیز سامانه حمل‌ونقل عمومی نیز زودتر از وقت معمول تعطیل خواهند شد.

مدرسه‌ها همچنان باز خواهد بود اما به دانشگاه‌ها توصیه شده دوباره کلاس‌ها را در فضای مجازی برگزار کنند.

محدودیت‌های اضطراری قبلی، که یک سال پیش و سپس در ماه ژانویه امسال به اجرا در آمد، حالتی غیراجباری داشت.

اما از آن زمان تا کنون دولت قوانین سختگیرانه‌تری برای اجرای اقدام‌های ضدویروس در نظر گرفته که دست مقام‌ها را برای صدور فرمان‌های محدودکننده در مورد کسب‌و‌کارهای غیرضروری و کوتاه کردن ساعت کار و تعطیلی آنها باز می‌گذارد. برای کسانی که از دستورات پیروی کنند طرح‌های جبرانی و برای تخطی‌کنندگان مجازات‌هایی نیز در نظر گرفته شده است.

اقداماتی از قبیل ماسک زدن و در خانه ماندن همچنان برای عموم مردم اجباری نیست و کارشناسان نگران پیروی مردم از این مقررات هستند.

اما وزیر اقتصاد، یاسوتوشی نیشی‌مورا، هشدار داد تخطی از این محدودیت‌ها در برخی موارد با جریمه برای فرد خاطی همراه خواهد بود.

او افزود «حتما باید جابه‌جایی مردم را محدود کنیم و در این کار قاطعانه عمل کنیم. باید تمهیداتی قوی، کوتاه‌مدت و متمرکز بیاندیشیم.»

ژاپن شاهد پیشروی انفجاری همه‌گیری چنان که در بسیاری از کشورها رخ داد، نبوده است.

تعداد مبتلایان در این کشور ۵۵۰ هزار نفر و آمار مرگ‌و‌میر ۱۰ هزار نفر بوده است که در مقایسه با سایر اقتصادهای بزرگ دنیا بسیار کم است.

اما افزایش اخیر آمار مبتلایان ناشی از شیوع ویروس جهش‌یافته و کمبود کارکنان درمانی و تخت بیمارستان در برخی مناطق زنگ هشدار را در این کشور به صدا درآورده است.

آقای سوگا گفت ژاپن تمهیداتی خواهد اندیشید تا تابستان امسال بتواند بازی‌های المپیک را برگزار کند.

رئیس کمیته المپیک توکیو ۲۰۲۰ نیز گفت برگزارکنندگان قصد لغو این المپیک را ندارند.

خانم هاشی‌موتو در نشست خبری روز جمعه گفت:‌ «ما برگزارکنندگان المپیک توکیو ۲۰۲۰ همچنان امیدواریم بتوانیم فورا جامعه را به حالت عادی بازگردانیم و ضمن تداوم همکاری با سایر نهادهای مرتبط با المپیک سعی در برگزاری ایمن این رویداد ورزشی داریم.»

گزارش‌های تکمیلی در سایر خبرگزاری‌ها

© The Independent

بیشتر از جهان