هفته‌ای چهار نفر در پاسداری از محیط زیست جان می‌بازند

فقط ۱۰ درصد کسانی که مدافعان محیط‌زیست را کشته‌اند در دادگاه محکوم شده‌اند

FETHI BELAID / AFP

در گزارش جدیدی هشدار داده‌اند که هفته‌ای چهار نفر در پاسداری از محیط زیست جان می‌بازند و شمار این قتل‌ها در عرض 15 سال دو برابر شده است.

طبق مقاله‌ای که در نشریه‌ی «پایداری طبیعت» انتشار یافته است فقط ۱۰ درصد این قاتلان در دادگاه محکوم می‌شوند در حالی که این شاخص برای کل قتل‌هایی که در جهان رخ می‌دهد ۴۳ درصد است.

دکتر «ناتالی بات» سرپژوهش‌گر و استاد دانشگاه «کوییزلند» می‌گوید: «طبق گزارش‌ها، هم قتل مدافعان محیط‌زیست افزایش یافته است و هم شمار کشورهای محل وقوع این قتل‌ها. در موارد بسیاری، تحقیقات در بسیاری از کشورها به خاطر ضعف قوانین به طور مناسب انجام نمی‌گیرد و گاهی خود پلیس یا مقامات مرتکب خشونت شده‌اند».

به گفته‌ی محققان از سال ۲۰۰۲ تا ۲۰۱۷ میلادی ۱۵۵۸ قتل در ۵۰ کشور ثبت شده است که بیش از دو برابر میزان قتل نیروهای مسلح انتظامی در بریتانیا و استرالیا و در حین انجام وظیفه طی همان مدت است.

در کشورهایی که فساد در آن‌ها بیش‌تر است قتل‌های زیست‌محیطی بیش‌تری رخ می‌دهد. کشته‌شدگان هم از گروه‌های مختلفی مثل فعالان اجتماعی، وکلا، خبرنگاران، فعالان جنبش‌های اجتماعی و اعضای سازمان‌های مردم‌‌نهاد(سمن) هستند.

بیش از همه نیز بومیان مدافع محیط‌زیست به قتل می‌رسند و اکثر خشونت‌ها در آمریکای جنوبی و مرکزی رخ می‌دهد. یک‌سوم قتل‌های رخ داده از سال ۲۰۱۴ تا سال ۲۰۱۷ در پیوند با بخش‌های معدن و کشاورزی‌تجاری است.

محققان که از داده‌های سازمان مردم‌نهاد «شهود جهانی» استفاده کرده‌اند خواهان افزایش شفافیت و مسئولیت‌پذیری شرکت‌های چندملیتی و دولت‌ها در این موارد هستند.

دکتر «بات» می‌گوید: «محیط ‌زیست کره‌ی زمین برای تولید غذا و منابعی که همگی به آن‌ها متکی هستیم اهمیت بنیادی دارد و در نهایت ناچار به پشتیبانی از آن هستیم وگرنه محیط زیست هم پشتیبان ما نخواهد بود. بخشی از این پشتیبانی هم پاسداری از پاسداران محیط‌زیست است. مصرف‌کنندگانی که در کشورهای دارای منابع غنی زندگی می‌کنیم و مصرف این منابع هم در عمل برون‌سپاری شده است در قبال آنچه رخ می‌دهد مسئولیت مشترکی داریم. حکومت‌های کشورها، شرکت‌ها و سرمایه‌گذارانی که در هر دو سر زنجیره‌ی خشونت قرار دارند باید مسئولیت‌پذیرتر باشند».

هم‌اکنون طبق گزارشی که هفته‌ی قبل سازمان مردم‌نهاد «شهود جهانی» منتشر کرد فیلیپین مرگ‌خیزترین کشور برای مدافعان محیط‌زیست است و شمار قتل مدافعان محیط‌زیست این کشور در سال ۲۰۱۸ بیش از سه نفر در هر هفته بود.

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

https://www.independent.co.uk/

© The Independent

بیشتر از جهان