تلاش اردوغان برای دعوت اشرف غنی و عمران خان به نشستی سه‌جانبه 

وزارت خارجه ترکیه گفته است که رئیس‌جمهوری این کشور می‌خواهد پیش از نشست صلح استانبول، عمران خان و اشرف غنی را به نشستی سه‌جانبه دعوت کند

ترکیه، پاکستان و افغانستان در نشستی سه جانبه از طالبان خواسته بودند که به میز مذاکره برگردند-وزارت خارجه افغانستان

وزیران خارجه ترکیه، افغانستان و پاکستان در بیانیه‌ای مشترک در پایان نشست سه‌جانبه استانبول، با تاکید بر یافتن راه حلی مسالمت‌آمیز برای بحران افغانستان، از گروه طالبان خواستند که به میز مذاکره بازگردد.

همزمان وزارت خارجه ترکیه می‌گوید دولتش می‌کوشد پیش از نشست صلح استانبول میزبان عمران خان، نخست‌وزیر پاکستان و اشرف غنی، رئیس‌جمهوری افغانستان، در یک نشست سه‌جانبه دیگر باشد.

قرار بود امروز، شنبه ۲۴ آوریل، نشست بزرگ ۱۰ روزه بین رهبران ارشد طالبان و نظام جمهوری اسلامی افغانستان برگزار شود تا نقشه‌راه سیاسی کشور را تعیین کند، اما گروه طالبان اعلام کرد که تا زمان خروج کامل نیروهای آمریکایی از افغانستان در هیچ نشست صلحی شرکت نخواهد کرد. آمریکا زمان خروج کامل نیروهای خود را ۱۱ سپتامبر سال جاری تعیین کرده است.

اما شاه‌محمود قریشی، حنیف اتمر و مولود چاووش‌اوغلو، وزیران خارجه پاکستان، افغانستان و ترکیه در نشست سه‌جانبه به ضرورت مذاکرات صلح برای رسیدن به توافق سیاسی تاکید کردند.

وزارت خارجه افغانستان در بیانیه‌‌ای خبری می‌گوید: «وزیر امور خارجه اظهار داشت که افغانستان همه تعهداتش را در زمینه‌سازی برای رسیدن به توافق صلح با طالبان، از جمله رهایی شش‌ هزار زندانی طالب، انجام داده است. آقای اتمر گفت که با تشریح طرح صلح جلالتمآب رئیس جمهور، اظهار داشت که افغانستان برای مشارکت طالبان در اقتدار از راه ایجاد حکومت صلح تا راه‌اندازی انتخابات زودهنگام، آمادگی کامل دارد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مولود چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه جمهوری ترکیه نیز راه حل سیاسی را تنها گزینه ممکن برای پایان جنگ در افغانستان دانست و خواستار ایجاد همکاری نزدیک میان افغانستان و پاکستان در راستای موفقیت روند صلح شد.

آقای چاووش‌اوغلو گفته است که «ترکیه تلاش می‌کند جلسه سه‌جانبه سران سه‌ کشور را نیز قبل از آغاز مذاکرات صلح پیش‌رو در ترکیه برگزار کند».

زمان دقیق مذاکرات صلح افغانستان با طالبان مشخص نشده است اما ترکیه اعلام کرده بود که این نشست بعد از مشورت‌های زیاد با قطر و سازمان ملل متحد به بعد از عید رمضان موکول شده است. مذاکرات برای قانع کردن طالبان به شرکت در این جلسه سرنوشت‌ساز همچنان جریان دارد. 

شاه محمود قریشی، وزیر خارجه پاکستان که روابط نزدیکی با طالبان دارد و به رهبران گروه طالبان در خاکش پناه داده است، نیز در نشست سه‌جانبه گفت که هرچند طالبان تمایلشان را برای شرکت در نشست صلح استانبول نشان ندادند اما «این تاخیر یک امر موقتی» است. وی ابراز امیدواری کرد که مذاکرات صلح پس از عید فطر در ترکیه برگزار شده و طرفین با تعهد روی رسیدن به یک توافق صلح همه‌جانبه،‌ جامع و فراگیر، مذاکره کنند.

در پایان نشست، وزرای خارجه سه کشور در یک کنفرانس خبری شرکت کرده و از طالبان خواسته‌اند به میز مذاکرات بازگشته و مذاکرات صلح را از سر گیرند.

طرف‌ها در بیانیه مشترک سه‌جانبه بالا بودن خشونت‌ها را نکوهش کرده و روی آتش‌بس فوری، دائم و جامع به‌ عنوان پیش‌نیاز ایجاد فضای مناسب در راستای موفقیت گفت‌وگوهای صلح تاکید کردند.