حرکت عجیب ژیمناست زن آلمانی در اعتراض به جنسیت‌گرایی در ورزش

ژیمناست‌های زن معمولا مجبورند لباسی شبیه مایو یک تکه به تن کنند

سارا ووس، ژیمناست آلمانی- FABRICE COFFRINI / AFP

سارا ووس، ژیمناست آلمانی، به خاطر انتخاب لباس تمام پوشیده (بادی‌سوت) در اعتراض به جنسیت‌گرایی نسبت به ورزشکاران زن در مسابقات ژیمناستیک هنری اروپا در سال ۲۰۲۱ در بازل سوئیس مورد ستایش قرار گرفت.

معمولا از ژیمناست‌های زن خواسته می‌شود در این مسابقات لباس مخصوص (شبیه مایو یک-تکه) با آستین بلند یا نیمه-آستین بپوشند. 

زنان در مسابقات به ندرت لباس‌های تمام پوشیده مانند لباس خانم ووس می‌پوشند.

اما تیم آلمان بعد از مسابقه در توییتی اعلام کرد که خانم ووس برای اعتراض به جنسیت‌گرایی نسبت به ورزشکاران زن به خاطر لباسشان این پوشش را انتخاب کرده است.  

این تیم در بیانیه‌ای که از طریق حساب اتحادیه ژیمناستیک اروپا در توییتر به اشتراک گذاشت گفت: «دختران ما می‌خواهند برای ژیمناست‌های جوان الگو باشند و به آن‌ها نشان دهند چگونه با ظاهری متفاوت و بدون نگرانی بابت مسائل بخصوص در مسابقات شرکت کنند.» 

علاوه بر این، انجمن ژیمناستیک آلمان عکسی از خانم ووس در توییتر به اشتراک گذاشت و تأیید کرد که او برای اعتراض به جنسیت‌گرایی نسبت به ورزشکاران زن این پوشش را انتخاب کرده است.

خانم ووس در صفحه اینستاگرام شخصی‌اش در مورد پوشش خود صحبت کرد و چند عکس با آن پوشش به اشتراک گذاشت.

مبارزه با جنسیت‌گرایی در مسابقات ژیمناستیک: ورزشکاران تیم دویچ ترنر-بوند آلمان در مسابقات ژیمناستیک اروپا در بازل با لباس تمام پوشیده شرکت خواهند کرد. هدف شرکت در مسابقات بدون احساس ناراحتی است. 

خانم ووس نیز زیر آن توییت نوشت که با «نهایت غرور» آن لباس را پوشیده است و توضیح داد که «احساس خوبی» به او داده و در عین حال «برازنده» هم بوده است.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by Sarah Voss (@sarah.vossi)

بسیاری از مردم ابتکار این ژیمناست را تحسین کردند و یکی از طرفداران نوشت: «این عالی است، لباس جدید را دوست دارم، ممنون از این‌که برای ایجاد تغییر در دنیای ورزش قدم برمی‌دارید!»

شخص دیگری در توییت خود نوشت: «دیدن سارا ووس در مسابقات قهرمانی اروپا با لباس تمام پوشیده از بسیاری جهات انقلابی بود! ممنون سارا که نشان دادی لازم نیست زیبایی به قیمت آشکارسازی و ناراحتی تمام شود.»

© The Independent

بیشتر از ورزش