اخترشناسان: از پا به سن گذاشته‌ها توقع این کارها را نداشتیم

چرا ستارگان هر چه پیرتر می‌شوند لکه‌هایشان را از دست می‌دهند؟

مطالعه اخیر تأیید می‌کند که ستارگان پیرتر در واقع سریع‌تر می‌چرخند- NASA; ESA; A. Feild and R. van der Marel, STScI

دانشمندان می‌گویند ستارگان پیر سریع‌تر از چیزی که انتظار می‌رود به دور خود می‌چرخند. بر اساس یک پژوهش جدید، به نظر می‌رسد که ستارگان، به موازات پیر شدن، سریع‌تر از آنچه که تا کنون تصور می‌کردیم به دور خود می‌چرخند. 

همه ستارگان، از جمله خورشید، زندگی خود را با چرخیدن آغاز می‌کنند. این فرآیند به مرور زمان کند می‌شود زیرا روند چرخش به تدریج طی فرآیندی که «ترمز مغناطیسی» نامیده می‌شود کاهش پیدا می‌کند.

اما محققان در سال‌های اخیر پیشنهاد کرده‌اند که نظریه‌های موجود ما در خصوص ترمز مغناطیسی ممکن است اشتباه باشند و در مورد اثر آن اغراق شده باشد. یک مطالعه در سال ۲۰۱۶ با شناسایی لکه‌های تاریک روی ستارگان از آن‌ها به عنوان روشی برای ردیابی و بررسی چرخش ستارگان استفاده کرد و دریافت که آن‌ها سریع‌تر از آنچه که برای سنشان انتظار می‌رود در حال چرخش‌اند.

یک مطالعه جدید، با بهره‌گیری از یک روش نوین این پژوهش را تأیید می‌کند. دانشمندان برای انجام پژوهش مذکور از فرآیندی به نام «اخترلرزه‌شناسی» استفاده کرده‌اند ‌و دریافته‌اند که این ستارگان در واقع سریع‌تر از آنچه که انتظار داشتیم به دور خود می‌چرخند. 

دانشمندان در این تحقیق نوسانات ناشی از امواج صوتی که درون ستاره گیر افتاده‌اند را بررسی کردند. تجزیه و تحلیل این دسته از نوسانات می‌تواند جزییاتی را درباره ستاره آشکار کند. جزییاتی از جمله این‌که آن ستاره چقدر بزرگ است یا چند سال دارد. محققان در مطالعه اخیر، فرکانس‌های دسته‌ای از امواج صوتی را بررسی کردند و از آن‌ها برای تجزیه و تحلیل چرخش ستارگان استفاده کردند. این مطالعه تأیید می‌کند که ستارگان پیرتر در واقع سریع‌تر می‌چرخند. 

استفاده مطالعات قبلی از لکه‌های ستاره‌ای، برای بررسی ستاره‌های جوان‌تر کار می‌کرد اما به‌کارگیری آن برای بررسی ستارگان پیرتر دشوار بود. زیرا این ستارگان، با افزایش سن و پیری، این لکه‌ها را از دست می‌دهند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از این رو، روش جدید بر این مشکل غلبه می‌کند و می‌توان از آن به عنوان روشی کمکی برای اثبات و بررسی استفاده کرد. اولیور هال از دانشگاه بیرمنگام که نویسنده اصلی این مقاله بوده است، می‌گوید: «اگرچه ما از مدتی پیش به این‌که ستارگان پیرتر، سریع‌تر از چیزی می‌چرخند که نظریه‌های ترمز مغناطیسی پیش‌بینی می‌کنند مظنون بودیم با این حال این داده‌های اخترلرزه‌شناسی در حال حاضر قانع‌کننده‌ترین استدلالی است که نشان می‌دهد مسئله بر سر ترمز مغناطیسی ضعیف‌شده است.» 

هال می‌گوید: «مدل‌های بر پایه ستارگان جوان‌تر نشان می‌دهند که تغییراتی که در چرخش ستارگان ایجاد می‌شود در دوران حیات ستارگان ثابت است، موضوعی که خلاف آن دسته از داده‌های جدیدی است که ما اینک در دست داریم. دانشمندان قصد دارند که این موضوع را بررسی کنند که نظریه‌های موجود در خصوص ترمز مغناطیسی چقدر ممکن است اشتباه باشند. این مسئله می‌تواند در اثر میدان مغناطیسی ستاره رخ دهد. بررسی‌های بعدی این موضوع را تجزیه و تحلیل خواهند کرد که چگونه میدان و چرخش با یکدیگر برهمکنش می‌کنند. یافته‌های جدید می‌توانند به ما کمک کنند و بگویند که طی میلیاردها سال آینده و با ادامه روند پیر شدن، چه بر سر ستاره خودمان خواهد آمد.»

گای دیویس یکی از نویسندگان این مقاله می‌گوید: «این یافته‌های جدید نشان می‌دهند که ما هنوز راه درازی برای فهمیدن آینده خورشید خودمان و همچنین سایر ستارگان در پیش داریم.» 

دیویس در ادامه می‌گوید: «این کار به ما کمک می‌کند تا درکی از این مسئله پیدا کنیم که آیا ما در آینده شاهد کاهش فعالیت‌های خورشیدی یا آب‌وهوای فضایی آسیب‌رسان و مضر خواهیم بود یا نه. برای پاسخ به این پرسش‌ها ضروری است که مدل‌های بهتری از چرخش ستارگان را در اختیار داشته باشیم و این پژوهش گامی مهم در این راستا بر می‌دارد تا مدل‌ها و جمع‌آوری داده‌هایی که برای آزمون آن‌ها لازم است، توسعه یابند.»

© The Independent

بیشتر از علوم