بایدن در نشست بین‌المللی تغییرات اقلیمی: لحظه‌ای خطیر، اما زمان فرصت است

ایالات متحده گازهای آلاینده ناشی از استفاده از سوخت‌های فسیلی را تا سال ۲۰۳۰ میلادی به میزان ۵۲ درصد کاهش خواهد داد

جو بایدن رئیس جمهوری ایالات متحده- REUTERS

جو بایدن رئیس جمهوری ایالات متحده روز پنجشنبه، نشست سران کشورهای قدرتمندتر جهان برای بحث و گفت‌وگو درباره تغییرات آب و هوایی زمین را با هدف تشدید تلاش‌های جهانی برای مقابله با این پدیده مخرب افتتاح کرد.

در این نشست که به صورت مجازی برگزار شد، سران ۴۰ کشور از جمله رؤسای جمهوری چین و روسیه حضور داشتند، که این با وجود اختلافات جاری میان واشینگتن با پکن و چین، نشان‌دهنده اهمیت موضوع است.

به گزارش آسوشیتدپرس، جو بایدن در سخنرانی افتتاحیه خود این مقطع زمانی را « لحظه‌ای خطیر اما زمان فرصت» توصیف کرد و گفت «گردهم آمدن در این لحظه چیزی بیش از محافظت از سیاره‌مان است ... درباره فراهم آوردن آینده‌ای بهتر برای همه ما است.»

او اضافه کرد، «نشانه‌ها غیرقابل اشتباه هستند. علم غیرقابل انکار است. هزینه بی عملی رو به افزایش است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رئیس جمهوری آمریکا تعهد دولت خود را نیز در این زمینه پیشتر اعلام کرده و گفته است ایالات متحده گازهای آلاینده ناشی از استفاده از سوخت‌های فسیلی را به میزان ۵۲ درصد تا سال ۲۰۳۰ میلادی کاهش خواهد داد. این هدف دولت بایدن، نشانه بازگشت ایالات متحده به تلاش های جهانی برای مبارزه با تغییرات اقلیمی پس از یک وقفه چهار ساله است.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری سابق آمریکا از توافق اقلیمی دسامبر ۲۰۰۵ پاریس خارج شده بود.

ژاپن، از مصرف‌کنندگان عمده ذغال‌سنگ در جهان، نیز هدف جدیدی را برای این منظور در نشست امروز اعلام کرد و گفت می‌خواهد در همین مدت ۴۶ درصد از میزان گازهای آلاینده خود بکاهد. کره جنوبی از اجلاس امروز استفاده کرد و گفت تامین بودجه نیروگاه‌های برق جدیدی را که از ذغال سنگ به عنوان سوخت استفاده می‌کنند، قطع خواهد کرد.

شی جین‌پینگ رئیس جمهوری چین که کشورش به آلوده‌کننده‌ترین کشور جهان متهم است، دومین سخنران نشست امروز پس از همتای آمریکایی خود بود و گفت، «محافظت از محیط زیست محافظت از باروری است و تقویت محیط زیست تقویت باروری است.» وی در سخنان خود از پرداختن به حوزه‌های مورد اختلاف با آمریکا خودداری کرد.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه، دیگر کشور قدرتمند جهان که رابطه گرمی با ایالات متحده ندارد، گفت، «روسیه خالصانه به برانگیختن همکاری بین‌المللی برای یافتن راه‌حل های مؤثر و کارآمد در مورد تغییرات اقلیمی و همینطور در مورد سایر مسائل حیاتی تمایل دارد.»

وی نیز مانند همتای آمریکایی و چینی خود اشاره‌ای به اختلافات بین مسکو و واشینگتن نکرد و تنها در همین حوزه تغییرات اقلیمی صحبت کرد.