هم سفر، هم واکسن؛ کدام کشورها گردشگران را واکسینه می‌کنند؟

وزیر گردشگری مالدیو از مسافران برای «دیدار، واکسن زدن و تفریح کردن» دعوت کرد

اجازه مسافرت، بر اساس رنگ‌های «چراغ راهنمایی» صادر خواهد شد -Anna Shvets/Pexels

با تعیین حدودی تاریخ ۲۷ اردیبهشت (۱۷ ماه مه)  برای از سرگیری مسافرت‌های بین‌المللی، بسیاری از بریتانیایی‌های تشنه آفتاب، فکر کردن به تعطیلات تابستانی و برنامه‌ریزی برای آن را آغاز کرده‌اند.

دولت بریتانیا اعلام کرده است که اجازه مسافرت، بر اساس رنگ‌های «چراغ راهنمایی» صادر خواهد شد و به همین دلیل کشورها نسبت به سطح خطر موجود در آن‌ها در فهرست‌هایی به رنگ‌های سبز و نارنجی و قرمز طبقه‌بندی خواهند شد.

به گفته هیات دولت، این فهرست در اوایل ماه مه علنی خواهد شد اما انتظار می‌رود تعیین سطح خطر هر کشور، به میزان واکسیناسیون در آن کشور و نیز میزان سرایت بیماری در جامعه و رواج گونه‌های نگران‌کننده ویروس، بستگی داشته باشد.

بسیاری از کشورهای اروپایی از جمله یونان، قبرس و رومانی هم به نوبه خود اعلام کرده‌اند که در تابستان جاری گردشگران بریتانیایی که واکسن زده‌اند (یا جواب منفی آزمایش ویروس کرونا دارند) را پذیرا خواهند بود.

اما بعضی از مقاصد پا را از این هم فراتر گذاشته‌اند و به محض ورود، به گردشگران واکسن مجانی ارائه می‌دهند؛ این تلاشی برای تقویت گردشگری در تعطیلات تابستانی است.

آیا وسوسه شدید؟

مالدیو

برنامه مالدیو که بخشی از طرح این کشور برای جذب دوباره گردشگران در فصل تعطیلات است، ارائه فرصت واکسن زدن به گردشگران به محض ورود به این کشور است.

وزیر گردشگری این مجمع‌الجزایر  گفت این اقدام  یکی از عوامل کلیدی طرح دعوت از مسافران برای «دیدار، واکسن زدن و تفریح کردن» است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

عبدالله معصوم به سی‌ان‌بی‌سی گفت این اقدام برای افرادی که برای تعطیلات به این کشور جزیره‌ای سفر می‌کنند، راهی «مطمئن‌تر» فراهم می‌آورد. کشوری که برای تقویت اقتصاد خود به شدت به گردشگری متکی است و ۶۷ درصد از تولید ناخالص داخلی آن از صنعت گردشگری تامین می‌شود.

او از ارائه جدول زمانی برای طرح واکسینه کردن به محض ورود، خودداری کرد و گفت که اولین اولویت کشور این است که تمام شهروندان خودش هر دو دوز واکسن را دریافت کرده باشند. با این وجود آقای معصوم افزود سازمان حفاظت از بهداشت کشور «به زودی» مقتضیات سفر بدون محدودیت را برای گردشگرانی که واکسن خود را کاملا دریافت کرده‌اند، اعلام خواهد کرد.

آلاسکا

آلاسکا هم برای تقویت صنعت گردشگری این ایالت در تابستان پیش رو، به بازدیدکنندگان واکسن رایگان ارائه خواهد کرد.

مایک دانلیوی، فرماندار آلاسکا این طرح را به عنوان بخشی از تمهیدات برای نجات تجارت و اقتصاد صنعت گردشگری این ایالت امریکایی آسیب‌دیده از همه‌گیری، اعلام کرد.

از اول ژوئن، هر گردشگری که به هر یک از چهار فرودگاه این ایالت، یعنی فرودگاه‌های انکوریج، جونیو، کچیکان و فیربنک، وارد شود می‌تواند به رایگان واکسن کووید-۱۹ دریافت کند.

هایدی هدبرگ، دبیر بهداشت عمومی آلاسکا گفته است که واکسن‌های ارائه شده، تولید شرکت‌های فایزر و مدرنا خواهند بود و اگر  گردشگران برای بیشتر از ۲۱ یا ۲۸ روز در این ایالت بمانند، می‌توانند دومین دوز واکسن خود را نیز تزریق کنند.

این طرح به صورت آزمایشی به مدت  پنج روز در اواخر ماه آوریل، در فرودگاه انکوریج اجرا خواهد شد.

© The Independent

بیشتر از سفر