افزایش صادرات نفت ایران به دلیل ارزان‌فروشی است

در میان تامین کنندگان نفت چین، ایران به ارزان‌ترین قیمت فراورده های نفتی خود را می‌فروشد

 به نظر نمی‌رسد که حتا با پایان بحران کرونا در جهان، بازار نفت آینده روشنی داشته باشد - HANDOUT / INDONESIA COAST GUARD / AFP

بر اساس خبر منتشر شده از سوی «تانکر ترکر» که به بررسی آمار تولید و فروش نفت می‌پردازد، ایران بیشترین تخفیف را برای فروش نفت به چین می‌دهد و به همین دلیل میزان فروش آن افزایش یافته است.

در حساب توییتری این پایگاه اطلاع‌رسانی آمده است: «صادرات ترکیبی نفت خام و میعانات گازی ایران نه به دلیل دولت بایدن و مذاکرات برجام، بلکه به دلیل افزایش قیمت نفت به طور قابل‌توجهی افزایش یافته است. این موضوع به این دلیل است که ایران چنان تخفیف‌های چشمگیری را در اختیار چین قرار می‌دهد که سایر صادرکنندگان نفت حاضر به انجام آن نیستند.»

پیش‌تر و به نوشته وال‌استریت ژورنال، در دو گزارش بازار نفت که هفته گذشته منتشر شد، اوپک و آژانس بین‌المللی انرژی به طور جداگانه بر افزایش تولید نفت خام ایران تأکید کردند. بر اساس گزارش آی.ای.ای IEA ، جمهوری اسلامی روزانه ۲.۳ میلیون بشکه در روز استخراج می‌کند که بالاترین سطح تولید آن از ماه مه ۲۰۱۹ است. در آن زمان دولت ترامپ تحریم کامل فروش نفت ایران را اعمال کرد.

آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد که این افزایش تولید، به دلیل واردات چین صورت گرفته است که خرید از تهران را به ۶۰۰ هزار بشکه در روز رسانده است. یعنی چیزی در حدود ۵ برابر بیشتر از ۹ ماهه اول سال ۲۰۲۰.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بنا به نظر تحلیلگران، بخش عمده صادرات غیرنفتی ایران نیز با مشکلاتی روبه‌رو است، اما می‌توان به‌صورت کلی این باور را پذیرفت که در سال ۱۴۰۰ نیز بخش عمده بار کشور بر دوش درآمدهای ارزی غیرنفتی است و نقش نفت بسیار کم‌رنگ خواهد شد.

در ابعاد جهانی نیز به نظر نمی‌رسد که نفت، آینده چندان روشنی داشته باشد. کاهش شدید تقاضای نفت در بازار جهانی به حدی است که حتی با کاهش تولید نفت که در اجلاس اوپک و غیراوپک مطرح بود، بعید است قیمت‌ها به ارقام سال‌های گذشته خود برسند. حتی بعد از اتمام همه‌گیری ویروس کرونا، خرید و ذخیره‌سازی گسترده نفت توسط کشورهای مصرف‌کننده همچون آمریکا و چین، سبب می‌شود که با فرض بازگشت سطح تقاضا به سطح قبل از همه‌گیری کرونا طی دو سال آتی، حجم انباشت نفت در بازارهای جهانی تا مدت‌ها قیمت را در سطوح پایین نگه دارد.

بیشتر از اقتصاد