بشار اسد در مسیر چهارمین دوره ریاست جمهوری سوریه

بشار اسد تقاضای خود برای رقابت در انتخابات را به دیوان عالی قانون اساسی سوریه تقدیم کرد

انتخابات ریاست جمهوری سوریه قرار است ۲۶ ماه مه برگزار شود-LOUAI BESHARA / AFP

بشار اسد، رییس‌جمهور سوریه، روز چهارشنبه ۲۱ آوریل، رسما برای رقابت در انتخابات آینده ریاست جمهوری کشور که قرار است ۲۶ ماه مه برگزار شود، تقاضای نامزدی کرد. گفته می‌شود که در پیروزی اسد در انتخابات ریاست جمهوری برای چهارمین بار از قبل تعیین شده است. کشورهای غربی این انتخابات را «غیرقانونی» خوانده‌اند.

روزنامه الشرق‌الاوسط نوشته است که حموده صباغ، سخنگوی مجلس سوریه گفت که دیوان عالی قانون اساسی، مجلس را درباره تقاضای نامزدی بشار اسد مطلع کرده است.

بشار اسد ۵۵ ساله، ششمین کاندیدایی است که تقاضای شرکت در رقابت‌ انتخاباتی را به دیوان عالی تقدیم کرده است. پنج داوطلب دیگر، از جمله یک عضو سابق مجلس، یک بازرگان و یک داوطلب زن، چندان شناخته‌شده نیستند.

بشار اسد در انتخابات قبلی در سال ۲۰۱۴ با ۸۸ درصد آرا پیروز شد و پیش‌بینی می‌شود که او، ده سال پس از جنگ ویرانگری که با تظاهرات اعتراضی مردم آغاز شد و به کشته شدن ۳۸۸ هزار انسان، بازداشت ده‌ها هزار نفر و تخریب زیرساخت‌های کشور، ویران شدن اقتصاد و آوارگی بیش از نیمی از جمعیت کشور انجامید، بدون رقابت سخت در انتخابات پیش رو نیز پیروز اعلام خواهد شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طبق قانون اساسی سوریه، دادگاه عالی قانون اساسی طی ده روز درخواست داوطلبان را بررسی می‌کند.

کاندیداهای تایید صلاحیت‌شده باید حمایت دست‌کم ۳۵ نفر از ۲۵۰ عضو مجلس را داشته باشد. اکثریت مجلس سوریه در اختیار حزب بعث این کشور است.

یکی از شرایط داوطلبی رقابت در انتخابات این است که فرد متقاضی در ده سال گذشته به شکل مداوم در سوریه زندگی کرده باشد. این شرط فرصت کاندیداتوری را از چهره‌های اپوزیسیون که در خارج از کشور زندگی می‌کنند می‌گیرد.

انتخابات ریاست جمهوری در سوریه هر هفت سال یک بار برگزار می‌شود. این دومین انتخابات پس از شروع درگیری‌های داخلی در کشور در سال ۲۰۱۱ است.

نیروهای دولتی سوریه در آغاز درگیری‌ها دچار ضعف بودند، اما با حمایت نظامی روسیه و جمهوری اسلامی ایران، توانستند بخش‌های وسیعی از کشور را پس بگیرند. مناطق محدودی تحت کنترل احزاب محلی تحت حمایت نیروهای خارجی و سازمان‌های جهادی اداره می‌شوند و به نوشته الشرق‌الاوسط بعید است که در این مناطق رای‌گیری صورت گیرد.

انتخابات ریاست جمهوری در سوریه در حالی برگزار می‌شود که کشور دچار بحران اقتصادی ناشی از سالها جنگ و تحمل تحریم‌های غرب و همچنین پس‌لرزه‌های سقوط اقتصاد در کشور همسایه لبنان است، جایی که بانکهایش محل نگهداری پول بسیاری از شهروندان سوریه از جمله بازرگانان است.

ترکیه انتخابات در سوریه را رد کرده است. مولوت چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه گفت: «انتخاباتی که تنها برگزار‌کننده‌اش حاکمیت سوریه- که کسی آن را به رسمیت نمی‌شناسد- باشد هیچ مشروعیتی ندارد.»

چاووش‌اوغلو، شامگاه سه‌شنبه در یک مصاحبه تلویزیونی گفت که حکومت سوریه به دنبال ‌راه‌حل سیاسی نیست. او گفت سوریه باید بداند که این کشور راه‌حل نظامی ندارد.

وزیر خارجه ترکیه ضمن تاکید بر این که آنکارا انتخابات سوریه را به رسمیت نمی‌شناسد گفت «حمایت از انتخابات غیرقانونی با اصول ما مغایرت دارد.»

لندن، واشنگتن و شماری دیگر از قدرت‌های غربی، انتخابات سوریه را «غیرقانونی» توصیف کرده و گفته‌اند که این انتخابات منجر به عادی‌سازی مناسبات با حاکمیت سوریه نخواهد شد. آنان گفته‌اند که انتخابات قابل‌قبول باید آزاد و عادلانه و فراگیر و دربرگیرنده همه مردم سوریه باشد.