ایران؛ بدترین وضعیت اقتصادی در میان کل کشورهای منطقه

تورم‌های مزمن و بالا در همه چند دهه اخیر بیانگر شکست سیاست‌های اقتصادی در همه این سال‌ها و ناکارآمدی شیوه حکمرانی اقتصادی دارد

میزان تورم در ایران از تمامی کشورهای همسایه بیشتر است - عکس از موسسه مطالعات اقتصادی بامداد

بر اساس پژوهش صورت‌گرفته در مؤسسه مطالعات اقتصادی بامداد، ایران در مقایسه با کشورهای همسایه به لحاظ نرخ تورم ، در بدترین شرایط قرار دارد و در قعر جدول وضعیت اقتصادی به سر می‌برد.

در این گزارش آمده است در حالی که بیش ۱۷۰ کشور جهان تورم‌های تک‌رقمی و بیش از ۱۵۰ کشور جهان تورم‌های زیر ۵ درصد دارند، ایران با نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه نزدیک به ۵۰ درصد، ششمین تورم بالا در بین همه کشورهای جهان را دارا است. تورم‌های مزمن و بالا در همه چند دهه اخیر بیانگر شکست سیاست‌های اقتصادی در همه این سال‌ها و ناکارآمدی شیوه حکمرانی اقتصادی دارد.

در همین رابطه، مرکز آمار ایران اعلام کرد که نرخ تورم نقطه‌ای در کشور، در ماه فروردین به ۴۹ و نیم درصد افزایش یافت، «به این معنی که خانواده‌ها به طور میانگین ۴۹ و نیم درصد بیشتر از فروردین ۱۳۹۹ برای خرید مجموعه کالاها و خدمات یکسان، هزینه کرده‌اند.»

از سوی دیگر، گزارش اخیر مجمع جهانی اقتصاد درباره شاخص «شکاف جنسیتی» که به بررسی «برابری جنسیتی» در زمینه‌های «دستاوردهای آموزشی، بهداشت و سلامت»، «مشارکت اقتصادی و فرصت‌های اقتصادی» و «توانمندسازی سیاسی» می‌پردازد، بیانگر آن است که این شاخص در ایران با تنزل شش رتبه‌ای نسبت به سال قبل، در میان ۱۵۳ کشور در جایگاه ۱۴۸ قرار دارد. این گزارش همچنین رتبه ایران در «مشارکت اقتصادی زنان» را در میان ۱۵۳ کشور، در رده ۱۴۷ ارزیابی کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بررسی‌های صندوق بین‌المللی پول درباره مشارکت اقتصادی نشان می‌دهد در حالی که نرخ مشارکت اقتصادی مردان در کشورهای توسعه‌یافته ۶۹ درصد و نرخ مشارکت زنان ۶۰ درصد است، در ایران نرخ مشارکت مردان ۶۵ و نرخ مشارکت زنان تنها ۱۳ درصد بوده است. این در حالی است که در کشورهای خاورمیانه نرخ مشارکت زنان ۲۱ درصد ثبت شده است و ایران از این نظر در مقایسه با کشورهای همسایه خود هم شرایط بدتری دارد.

در جدیدترین گزارش جهانی سعادت که از سوی سازمان ملل منتشر شده، بر اساس رده‌بندی میانگین سه‌ساله اخیر و در میان کشورهای همسایه ایران؛ امارات متحده عربی در رده ۲۵، عربستان سعودی در رتبه ۲۶، جمهوری آذربایجان در رده ۹۰، ارمنستان در رده ۸۶، ترکیه در رتبه ۱۰۴، عراق در رتبه ۱۱۱، پاکستان در رده ۱۰۵، ترکمنستان در رده ۹۷ و تاجیکستان به‌عنوان دیگر کشور فارسی‌زبان در رده ۷۸، همگی در جایگاه بهتری از ایران قرار دارند. به‌عبارت‌دیگر در منطقه، ایران با رتبه ۱۱۸ تنها از افغانستان شرایط بهتری دارد.

بیشتر از اقتصاد