نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه فروردین به ۴۹.۵ درصد رسید

هر سه نوع تورم سالانه،‌ماهانه و نقطه‌به‌نقطه در فروردین امسال افزایش یافت

نرخ تورم خوراکی‌ها در مناطق شهری ۳۸.۶ و در مناطق روستایی ۴۰.۶ درصد بوده است - عکس از مهر

رئیس مرکز آمار ایران، امروز در جمع خبرنگاران اعلام کرد نرخ تورم در همه ابعاد آن در نخستین ماه سال جاری افزایش چشمگیری داشته است. براین‌اساس در فروردین ۱۴۰۰ تورم ماهانه ۲.۷ درصد، تورم نقطه‌ای ۴۹.۵ درصد و تورم سالانه به ۳۸.۹ درصد رسیده است.

به گزارش ایسنا، جواد حسین‌زاده در این باره گفت که نرخ تورم ماهانه در فروردین امسال نسبت به ماه قبل خود از رشدی معادل ۲.۷ درصد برخوردار بوده است، یعنی میانگین قیمت کالاها و خدمات در فروردین نسبت به اسفند ۹۹ رشد کرده است.

او در مورد هزینه مواد خوراکی تأکید کرد: «با بررسی سبد خوراکی خانوارها که شامل ۱۶۴ قلم کالای مصرفی است، نرخ این اقلام ۴۳.۵ درصد رشد کرده، برای کالاهای غیرخوراکی و خدمات خانوار شامل ۳۱۱  قلم کالا و خدمات از رشد ۳۶.۷ درصد برخوردار شده است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به عبارت دیگر، نرخ تورم خوراکی‌ها نسبت به غیرخوراکی‌ها بیشتر بوده است. نرخ تورم خوراکی‌ها در مناطق شهری ۳۸.۶ و در مناطق روستایی ۴۰.۶ درصد بوده است. این مسئله به دلیل این است که سهم هزینه خوراکی در روستاها نسبت به مناطق شهری بیشتر است، لذا نرخ تورم خوراکی‌ها در روستاها نسبت به شهرها بیشتر شده است.

بررسی آمارهای بانک مرکزی از تورم سالانه در کشور نشان می‌دهد تورم در دولت دوم حسن روحانی از سال ۶۰ تاکنون در هیچ دولتی سابقه نداشته است. موضوعی که موجب گسترش و تعمیق بی‌سابقه فقر در کشور شده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، نزدیک به سپاه پاسداران، تورم سالانه در کشور از سال ۶۰ یعنی دولت اول موسوی تا سال ۹۹ یعنی دولت دوم حسن روحانی نشان می‌دهد، تا قبل از دولت دوازدهم، در هیچ دولتی سابقه سه سال متوالی تورم بالای ۳۰ درصد یا دو سال متوالی تورم بالای ۴۰ درصد سابقه نداشته است.

بیشتر از اقتصاد