نشانه‌هایی از آمادگی آمریکا برای کاهش تحریم‌های ایران

«با وجود پیشرفت در مذاکرات وین، هفته‌های دشواری  پیش رو است»

جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا- POOL / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / GETTY IMAGES VIA AFP

روزنامه وال استریت ژورنال روز چهارشنبه در یک گزارش اختصاصی گفت دولت آمریکا نشانه‌هایی بروز داده که با برچیدن برخی تحریم‌ها علیه بخش‌های حیاتی اقتصاد ایران، شامل حوزه‌های مالی و نفتی، مشکلی ندارد تا به کاهش فاصله اختلافات در مذاکرات هسته‌ای کمک کند.

این روزنامه آمریکایی از قول منابع آگاه که هویت آنها را در گزارش مشخص نکرده است ضمن اعلام این خبر نوشت، با وجود پیشرفت در مذاکرات وین، دیپلمات‌های ارشد هشدار داده‌اند هفته‌ها مذاکره دشوار بر سر توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ پیش رو بوده و پیشرفت در آن شکننده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جو بایدن رییس جمهوری آمریکا می‌خواهد به توافقی که از آن با عنوان برنامه جامع اقدام مشترک یا برجام یاد می‌شود بازگردد، با این شرط که ایران به‌طور کامل از تعهدات خود در آن پیروی کند. دولت قبلی آمریکا سه سال پیش از برجام خارج شد و تهران در واکنش، تعهدات خود را نادیده گرفت.

هیئت‌های مذاکره‌کننده اعزامی به وین از سوی ایران و پنج کشور باقی‌مانده در برجام، این هفته مذاکرات پنج روزه خود را در وین جمع‌بندی کردند و برای مشورت با دولت‌های متبوع‌شان به پایتخت کشورهای خود بازگشتند. آمریکا نیز در وین حاضر است و غیرمستقیم با ایران گفت‌وگو می‌کنند.

ایران می‌گوید آمریکا ابتدا از توافق خارج شد و باید گام اول را با بازگشت به آن و برچیدن کلیه تحریم‌ها بردارد. آمریکا می‌گوید شرط بازگشت به توافق و لغو تحریم‌ها پیروی کامل ایران از مفاد توافق است. طرفین در این مدت درباره این‌که چه گام‌هایی را دو طرف باید بردارند مذاکره کردند.