رویترز از برگزاری دور دوم گفت‌وگوهای ایران و عربستان خبر داد

«زمان این گفت‌و‌گو‌ها بستگی به پیشرفت مذاکرات هسته‌ای وین دارد»

این مذاکرات در حالی انجام می‌گیرد آمریکا روند دیپلماسی را در وین برای احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ قدرت‌های جهانی با ایران دنبال می‌کند

برخی مقام‌ها در خاورمیانه و منابع دیگر می‌گویند عربستان سعودی و ایران قصد دارند گفت‌وگوهای مستقیم بیشتری را با هدف کاهش تنش میان دو کشور در ماه جاری میلادی داشته باشند؛ هرچند هنوز تاریخ مشخصی برای آن اعلام نشده است.

به گزارش رویترز، رقابت این دو قدرت مسلمان خاورمیانه به درگیری‌های نیابتی در منطقه، از جمله در یمن، کشیده شده است. ریاض تهران را بابت حمله سال ۲۰۱۹ به تاسیسات نفتی عربستان سرزنش می‌کند، اتهامی که تهران آن را رد می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نه ریاض و نه تهران، که روابط دیپلماتیک خود را در سال ۲۰۱۶ قطع کرده‌اند، به صورت علنی گزارش‌های مربوط به دور نخست گفت‌وگوهای خود را که گفته شده است اوایل ماه جاری میلادی در عراق انجام شده است، تایید یا تکذیب نکرده‌اند.

با این حال، سفیر ایران در بغداد از میانجیگری بغداد میان تهران و ریاض استقبال کرده است.

این مذاکرات در حالی انجام می‌گیرد آمریکا روند دیپلماسی را در وین برای احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ قدرت‌های جهانی با ایران دنبال می‌کند؛ توافقی که واشینگتن سه سال پیش از آن خارج شد و ریاض می‌گوید فعالیت‌های موشکی و منطقه‌ای ایران را شامل نمی‌شود.

خبرگزاری رویترز در ادامه گزارش خود از قول یک مقام در خاورمیانه که هویت او را مشخص نکرده است، نوشت: «دیدار ماه آوریل خیلی سازنده بود و در آن درباره مسائلی، عمدتا در مورد بحران یمن و توافق هسته‌ای ایران، بحث و گفت‌وگو شد.»

این مقام و دو منبع دیگر در منطقه گفته‌اند که گفت‌وگوهای بیشتری می‌تواند پیش از پایان ماه صورت گیرد، اما زمان آن بستگی به پیشرفت مذاکرات هسته‌ای وین دارد. یک دیپلمات خارجی در ریاض نیز گفته است که انتظار می‌رود دیدار دوم اواخر آوریل یا اوایل ماه مه برگزار شود.