فیس‌بوک از کلاب‌هاوس تقلید می‌کند

هدف از این ویژگی‌های جدید این است که به افراد اجازه دهد تا بتوانند محتوای صوتی ارسال کنند

این ابزارها شامل قابلیت‌هایی برای صداسازی است که به کاربر امکان می‌دهد صداها را ویرایش و دستکاری کند - Chris DELMAS / AFP

فیس‌بوک اعلام کرده است که در تمرکز بر آن چیزی که «قصه‌گویی صوتی» می‌خواند، در حال ساخت انبوهی از ابزارهای صوتی جدید است.

هدف از این ویژگی‌های جدید این است که به افراد اجازه دهد تا تقریباً به همان روشی که همینک عکس یا فیلم یا متن ارسال می‌کنند، بتوانند محتوای صوتی ارسال کنند.

این ابزارها شامل قابلیت‌هایی برای صداسازی است که به کاربر امکان می‌دهد صداها را ویرایش و دستکاری کند. کلیپ‌های کوتاه صوتی قابلیت این را خواهند داشت که در «نیوز فید» به اشتراک گذاشته شوند. همچنین، با ابزارهای جدید کاربر قادر خواهد بود که در داخل فیس‌بوک به پادکست گوش دهد. «اتاق‌های زنده صوتی» شبیه برنامه پرطرفدار کلاب‌هاوس نیز بخشی از این ابزارهای صوتی خواهد بود.

فیس‌بوک اغلب ویژگی‌های دیگر برنامه‌های محبوب‌ را کپی می‌کند. مثلاً، قالب استوری را از اسنپ‌چت گرفته است و از آن برای استوری‌های اینستاگرام استفاده می‌کند. ابزار ریلز در فیسبوک نیز مشابه تیک‌تاک کار می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اینک، مدت کوتاهی پس از ظهور برنامه منحصراً صوتی کلاب‌هاوس، شایع شده است که فیس‌بوک در حال کار بر روی ابزارهای صوتی جدیدی است که ویژگی‌های مشابهی را ارائه دهد. اقدام فیسبوک در این راستا همچنین در پی افزایش علاقه به نمایش‌های صوتی مانند پادکست‌ها صورت می‌گیرد.

هم کلاب‌هاوس و هم فیس‌بوک، در اتاق‌های صوتی جدید به کاربران امکان می‌دهند تا مکالمات را بین چند نفر برگزار کنند، سپس مکالمه برای هر کسی که به آن بپیوندد، مانند پادکست، زنده پخش شود.

هدف برخی از ابزارهای جدید فیس‌بوک ترغیب همکاری مشترک بین کاربران است. نمونه‌وار، کاربران قادر خواهند بود یکی از مکالمه‌های زنده را به صورت پادکست به اشتراک بگذارند. این امر در کلاب‌هاوس امکان‌پذیر نیست. در کلاب‌هاوس چنانچه مکالمات ضبط نشده باشند، پس از اتمام از بین می‌روند.

فیس‌بوک راه‌هایی را نیز برای درآمدزایی برای سازندگان محتوای صوتی از طریق اتاق‌های صوتی زنده اندیشیده است که در حال حاضر در کلاب‌هاوس وجود ندارد. میزبانان می‌توانند برای ارائه دسترسی به یک اتاق صوتی، از شنوندگان حق اشتراک بگیرند.

فیس‌بوک همچنین تأکید می‌کند که اطمینان حاصل خواهد کرد که این ویژگی‌ها در دسترس [عموم] باشد. قرار است اتاق‌های صوتی زنده دارای قابلیت زیرنویس خودکار باشند که افرادی که ممکن است قادر به گوش دادن نباشند، بتوانند آن‌ها را با خواندن متن دنبال کنند.

قابلیت اتاق‌های صوتی زنده در ابتدا به گروه‌های فیسبوک و شخصیت‌های عمومی اضافه می‌شود. به گفته فیسبوک، پس از آن، این قابلیت به طرز گستره‌تری از طریق مکالمات «مسنجر» در اختیار کاربران قرار خواهد گرفت.

فیس‌بوک مدعی است که این ابزارهای صوتی توسعه طبیعی برنامه‌های صوتی این شبکه اجتماعی، از جمله تماس‌های صوتی و پیام‌ها در فیس‌بوک‌‌مسنجر و واتس‌اپ است.

فیدجی سیمو، مدیر بخش برنامک‌های فیس‌بوک، گفت: «ما می‌کوشیم فرایند خلق محتوای صوتی را تسهیل و مملو از سرگرمی کنیم تا کاربران بتوانند مثلاً صدای جیرجیرک یا بخشی از یک ترانه مورد علاقه‌شان را به اشتراک بگذارند.»

او افزود: «اما می‌دانیم که تجربه‌های اجتماعی دیگری هم هست که این ابزار می‌تواند به بیان آن و کشف صداهای جدیدی که قبلاً نشنیده‌ایم، و نیز به گسترش تبادل آرا کمک کند.»

© The Independent

بیشتر از تکنولوژی