تلاش ایران و روسیه برای تقویت موقعیت اسد با ارسال نفت و گندم به سوریه

«کشتی‌های رزمی روسیه پیشنهاد کرده‌اند که امنیت کشتی‌های ایرانی حامل این اقلام را تامین کنند»

از اوایل سال جاری میلادی، فعالان سوری کارزاری را در رسانه‌های اجتماعی برای تحریم انتخابات سوریه به راه انداخته‌اند- SANA / AFP

ایران و روسیه با هدف تقویت موقعیت بشار اسد قبل از انتخابات ریاست جمهوری سوریه در ماه آینده، نفت و گندم و اقلام اولیه دیگر را در مناطق تحت کنترل حاکمیت در خاک این کشور، تامین می‌کنند.

نشریه «عرب‌نیوز» به نقل از منابع اپوزیسیون سوریه می‌گوید که کشتی‌های رزمی روسیه پیشنهاد کرده‌اند که امنیت کشتی‌های ایرانی حامل اقلام فوق برای مناطق تحت کنترل دولت سوریه را تامین کنند. آنان می‌گویند در گرماگرم نگرانی از تصمیم مردم به تحریم صندوق‌های رای، مسکو تلاش می‌کند تا قبل از انتخابات موقعیت اسد را تقویت کند.

از اوایل سال جاری میلادی، فعالان سوری کارزاری را در رسانه‌های اجتماعی برای تحریم انتخابات به راه انداخته‌اند که در داخل این کشور بازتاب گسترده‌ای داشته است.

منابع عرب‌نیوز گفته‌اند که حاکمیت اسد و متحدان ایران و روس، برای اطمینان از تداوم در قدرت ماندن اسد، روی انتخابات حساب کرده‌اند.

اما موفقیت کمپین تحریم انتخابات می‌تواند ضربه‌ای کاری به تلاش‌ها برای متقاعد کردن شهروندان سوریه درباره بهبود وضع اقتصادی باشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

منابع فوق گفته‌اند که بانک مرکزی سوریه نیز با همین نیت، تمهیداتی را برای کاهش نرخ تورم اندیشید هرچند این گام بیشتر موقتی به نظر می‌رسد.

رسانه‌های روس اخیرا از وجود توافقی میان ایران، روسیه و سوریه خبر داده‌اند که هدفش استقرار یک اتاق مشترک عملیات برای تضمین جریان ثابت نفت، گندم و دیگر مایحتاج به بنادر سوریه است.

خبرگزاری اسپوتنیک روسیه گفت که نمایندگان سه طرف با هدف غلبه بر اثر تحریم‌‌های اخیر اروپا و آمریکا علیه سوریه، اخیرا مذاکرات فشرده‌ای داشتند.

اسپوتنیک می‌گوید طبق قرار، کشتی‌های جنگی روسیه نفتکش‌های ایرانی به مقصد سوریه را، به محض ورود به کانال سوئز تا رسیدن به آبهای سرزمینی سوریه، همراهی می‌کنند.

ناظران می‌گویند علاوه بر تحریم‌های غرب، فشار جنگ بر دولت سوریه و همچنین پس‌لرزه‌های بحران اقتصادی لبنان نیز در وخامت وضع اقتصادی سوریه موثرند.

اسپوتنیک گفت که توافق اخیر در روزهای اخیر امنیت چهار نفتکش ایرانی حامل نفت خام و گاز طبیعی به سوریه را فراهم کرد و کشتی‌های روسی آنها را تا رسیدن به سوریه همراهی کردند.

بشار اسد هنوز نامزدی در انتخابات را اعلام نکرده اما ناظران می‌گویند قطعا این اتفاق خواهد شد و این هفته تصمیم خود به رقابت در انتخابات را اعلام خواهد کرد.

هر کاندیدا برای تقاضای مشارکت در رقابت انتخاباتی، باید حمایت دست‌کم ۳۵ نفر از ۲۵۰ نماینده پارلمان را کسب کند، که حزب بعث در آن اکثریت را دارد.

یکی از شرایط رقابت در انتخابات اقامت در خاک سوریه در ده سال گذشته است. این شرط فرصت رقابت را از چهره‌های اپوزیسیون مقیم خارج از کشور می‌گیرد.

انتخابات در سوریه هر هفت سال یک بار برگزار می‌شود و این دومین انتخابات پس از شروع درگیری‌های داخلی در سال ۲۰۱۱ است.

برخی بخش‌های سوریه کماکان تحت کنترل جناح‌های مختلف محلی و تحت حمایت نیروهای خارجی هستند و رای‌گیری در آنها صورت نخواهد گرفت.

بشار اسد در انتخابات قبلی در سال ۲۰۱۴ با ۸۸ درصد آرا پیروز شد.