ثبت‌نام یک زن در انتخابات «نمادین» که برنده قطعی آن بشار اسد است

سابقه فعالیت سیاسی یا اجتماعی از فاتن علی نهار وجود ندارد

بشار اسد و همسرش در انتخابات ۱۳ آوریل ۲۰۱۶، گفته شد که اسد ۹۰ درصد آرا را کسب کرده است-STRINGER / SANA / AFP

در آستانه برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در سوریه که بسیاری از ناظران بین‌المللی آن را نمایشی و سمبولیک می‌خوانند، یک زن از دمشق در این انتخابات نام‌نویسی کرد. اقدامی که از نگاه برخی تحلیلگران پوپولیستی است و به‌منظور ایجاد ظاهری «آزاد» برای انتخابات ریاست‌جمهوری «نمادین» سوریه انجام شده است.

به گزارش آسوشیتدپرس، سخنگوی پارلمان سوریه گفت، «فاتن علی نهار» نخستین زنی است که در انتخابات ریاست‌جمهوری سوریه نام‌نویسی می‌کند.

این دومین انتخابات ریاست‌جمهوری است که در دهه اخیر در اوج جنگ داخلی در سوریه برگزار می‌شود. جنگی که تا امروز میلیون‌ها آواره و بی‌‌خانمان و صدها هزار کشته و زخمی برجای گذاشته است. این انتخابات (۲۶ می)، سه هفته قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران برگزار می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گزارش آسوشیتدپرس به نقل از سخنگوی پارلمان سوریه حاکی از آن است که فاتن علی نهار، ۵۰ ساله و شهروند دمشق برای شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری نام‌نویسی کرده است. اطلاعات اندکی درباره این زن موجود است و در شبکه‌های اجتماعی اطللاعات زیادر در مورد او وجود ندارد. همچنین سابقه فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی نیز ندارد.

گزارش‌ها حاکی از آن است که یک تاجر هم در این انتخابات نام‌نویسی کرده که در انتخابات هفت سال پیش هم در انتخابات مقابل اسد قرار گرفته بود. بشار اسد در این انتخابات با آنچه که ۹۰ درصد آرا عنوان شد، پیروز اعلام شد.

اسد هنوز در انتخابات پیش رو نام‌نویسی نکرده، اما انتظار می‌رود برای چهارمین بار برنده انتخابات برای دوره هفت ساله ریاست‌جمهوری باشد.

اسد از ۲۱ سال قبل و پس از مرگ پدرش که خود ۳۰ سال بر سوریه حکومت کرده بود، در قدرت قرار دارد.

به این ترتیب این پدر و پسر نیم قرن از تاریخ سوریه را به خود اختصاص داده‌اند.

بسیاری بر این باورند که بقای اسد در سوریه به ویژه در یک دهه اخیر نتیجه تلاش‌ها و کمک‌های مالی و نظامی جمهوری اسلامی و سرکوب خشن و گسترده مخالفان بوده است.

به نظر نمی‌رسد جامعه بین‌المللی انتخابات پیش رو در سوریه را به رسمیت بشناسد. آمریکا می‌گوید تا زمانی که این انتخابات آزاد، عادلانه و زیر نظر سازمان ملل نباشد، نتیجه آن را نمی‌پذیرد.

سال‌های فساد و سوء مدیریت خانواده اسد و یک دهه جنگ داخلی فشار سنگینی را بر مردم سوریه وارد کرده است. سازمان ملل می‌گوید ۸۰ درصد مردم سوریه در فقر زندگی می‌کنند.

بیشتر از جهان