آیا حجازی توسط اسرائیل ترور شده است؟

خرابکاری‌های پی‌در‌پی در ایران و نقش اسرائیل به روایت نیویورک تایمز

اگر حجازی کشته شده باشد، او سومین مقام بلندپایه سپاه خواهد بود که در پانزده ماه گذشته ترور شده است- عکس از فرارو

روزنامه نیویورک تایمز در یک مقاله تحلیلی، با اشاره به ترور یکی از اعضای ارشد القاعده در تهران و ترور محسن فخری‌زاده از عوامل کلیدی برنامه‌های هسته‌ای و موشکی ایران در دماوند، و دو انفجار مشکوک در تاسیسات غنی‌سازی اورانیوم در نطنز و باور کارشناسان اطلاعاتی به این که این حملات توسط اسرائیل انجام شده‌اند، به توانایی اسرائیل در نفوذ به داخل ایران و حمله به اهدافی که به شدت تحت محافظت قرار دارند، پرداخته است.

در این گزارش که روز سه‌شنبه منتشر شد، گفته می‌شود حوادث ۹ ماه گذشته موج جدید حملات و عملیات خرابکارانه‌ای است که در طول دو دهه اخیر در ایران انجام می‌شود و ضعف جمهوری اسلامی و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در تامین امنیت مراکز و اشخاص مهم نمایان کرده است؛ به طوری که رئیس مرکز استراتژیک (پژوهش‌های) مجلس گفته ایران به «بهشت جاسوسان» تبدیل شده و فرمانده سابق سپاه هم خواستار اصلاحات اساسی در تشکیلات اطلاعاتی و امنیتی کشور شده است.

روز دوشنبه وقتی تلویزیون حکومتی ایران اعلام کرد محمد حسین‌زاده حجازی، جانشین فرمانده نیروی قدس، شاخه برون‌مرزی سپاه پاسداران، به دلیل عارضه قلبی از دنیا رفته است، فورا تردیدهایی درباره علت اصلی مرگ او که مدت‌ها هدف فعالیت‌های جاسوسی اسرائیل بوده مطرح شد و پسر یکی از فرماندهان ارشد نیروی قدس نیز در توییتر (احتمالا منظور نویسنده محمد مهدی همت پسر ابراهیم همت از فرماندهان دوران جنگ ایران و عراق است) اصرار داشت که دلیل مرگ حجازی مشکل قلبی نبوده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تلاش سخنگوی سپاه پاسداران و اظهارات او که دلیل مرگ این فرمانده بلندپایه نیروی قدس ترکیبی از «ماموریت‌های طاقت‌‌فرسا» و ابتلای اخیر او به کووید-۱۹ و همچنین عوارض حملات شیمیایی در جریان جنگ ایران و عراق بوده است، برای برطرف کردن تردیدها در این زمینه ناکام بود.

نیویورک تایمز در ادامه می‌نویسد، اگر حجازی کشته شده باشد، او سومین مقام بلندپایه سپاه خواهد بود که در پانزده ماه گذشته ترور شده است: قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس که ژانویه سال گذشته در عراق توسط ارتش آمریکا کشته شد، بعد محسن فخری‌زاده از فرماندهان سپاه و یکی از مدیران کلیدی برنامه هسته‌ای ایران در نوامبر همان سال، و اینک حجازی.

به عقیده نویسندگان مقاله، حتی اگر او به دلایل طبیعی درگذشته باشد، از دست رفتن سه فرمانده ارشد در این مدت، ضربه سنگینی برای سپاه محسوب می‌شود.

در یک سند اطلاعاتی ارتش اسرائیل در سال ۲۰۱۹، سردار حجازی به عنوان فرمانده نیروهای لبنانی سپاه قدس و رهبر پروژه موشک‌های هدایت‌شونده، شخصیتی مهم توصیف شده است. رمضان شریف سخنگوی سپاه نیز گفته است اسرائیل می‌خواست حجازی را ترور کند.

ایران موجودیت اسرائیل را به رسمیت نمی‌شناسد و مقام‌های جمهوری اسلامی تهدید به نابودی آن کرده‌اند. اسرائیل نیز فعالیت‌های هسته‌ای و نظامی ایران را تهدیدی علیه خود قلمداد می‌کند و مقام‌های ارشد آن کشور بارها گفته‌اند حضور نظامی ایران در منطقه به ویژه در سوریه و در نزدیکی مرزهای خود را تحمل نمی‌کنند و برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای نیز هر کاری بتواند انجام خواهند داد.

اسرائیل مخالف توافق سال ۲۰۱۵ قدرت‌های جهانی با ایران است و می‌گوید این توافق نه تنها جاه‌طلبی‌های هسته‌ای، بلکه فعالیت‌های موشکی و منطقه‌ای جمهوری اسلامی را هم مهار نمی‌کند. اتفاقات اخیر در ایران زمانی رخ داده‌اند که ایران و آمریکا به میانجیگری اتحادیه اروپا و با حضور سایر اعضای باقی‌مانده در برجام، در تلاش برای احیای آن توافق هستند، و همین موضوع، تردیدها درباره دست داشتن اسرائیل در این اتفاقات را بیشتر می‌کند.

با این حال اسرائیل به اتهام‌هایی که در مورد دست داشتن در ترورها و حملات و فعالیت‌های خرابکارانه در ایران به آن نسبت داده می‌شود، به‌طور رسمی واکنش نشان نداده است.