«آمریکا در مذاکرات هسته‌ای هیچ امتیاز یک‌جانبه‌ای به ایران نخواهد داد»

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا: هنوز راه درازی برای رسیدن به توافق با ایران باقی است

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکاNICHOLAS KAMM / POOL / AFP

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در نشست خبری روز سه‌شنبه خود مذاکرات جاری در وین میان ایران و پنج کشور امضا کننده برجام را مثبت خواند، اما گفت راهی که در پیش است بسیار درازتر از راهی است که پشت سر گذاشته شده است.

ند پرایس در نشست خبر خود تاکید کرد که ایالات متحده در مذاکرات غیرمستقیم خود با جمهوری اسلامی، هیچ امتیاز یک‌جانبه‌ای نخواهد داد.

او گفت تا وقتی ایران تعهد کامل خود را به برجام از سرنگیرد، تحریم‌های ایالات متحده علیه جمهوری اسلامی لغو نخواهد شد.

آقای پرایس با اشاره به این که هم ایران و هم آمریکا تمایل به احیای برجام را ابراز کرده‌اند گفت: «مذاکرات بسیار جدی و مثبت بوده‌اند. پیشرفتهایی به دست آمده، اما راه درازتری در پیش است.» او در عین حال افزود که مذاکرات جاری خالی از مشکل نیست، چون به صورت غیر‌مستقیم انجام می‌شود.

به گفته سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، راب مالی، نماینده ویژه دولت جو بایدن در امور ایران، که نظارت بر مذاکرات را بر عهده دارد، تا چهارشنبه برای بررسی وضعیت به واشنگتن بازخواهد گشت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای پرایس تاکید کرد: «آمریکا موضع بسیار روشنی دارد: تحریم‌ها لغو نخواهد شد، مگر ایران کاملا به تعهدات برجامی‌اش برگردد. تا آن زمان آمریکا امتیازی نخواهد داد.»

او در پاسخ به پرسشی در باره کارزار فشار حداکثری دولت دونالد ترامپ علیه ایران گفت که این سیاست در عمل نه تنها موثر نبود، بلکه نتیجه عکس داد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا مکررا گفت که در صورت رسیدن به توافق، فعالیت‌های هسته‌ای ایران زیر سختگیرانه‌ترین نظارت‌ها قرار خواهد گرفت، و بعد از آن، با همکاری متحدان ایالات متحده از جمله در منطقه، مسائل دیگری از جمله برنامه موشکی جمهوری اسلامی و دخالت‌های منطقه‌ای آن مورد بحث قرار خواهد گرفت.