فرمانده سنتکام: ایران روزانه آمریکا و متحدانش در خاورمیانه را تهدید می‌کند

ابراز تردید ژنرل فرانک مک‌کنزی از قابل اعتماد بودن طالبان

ژنرال مک‌کنزی گفت سنتکام در حمایت از تلاش‌های دیپلماتیک برای دستیابی به یک راه حل سیاسی برآمده از مذاکره ثابت‌قدم خواهد بود-REUTERS/Phil Stewart

ژنرل فرانک مک‌کنزی رئیس ستاد فرماندهی مرکز ارتش آمریکا در خاورمیانه و شمال آفریقا، سنتکام، روز سه‌شنبه گفت جمهوری اسلامی ایران روزانه تهدیدهایی را متوجه ایالات متحده و متحدان آن در خاورمیانه می‌کند.

به گزارش بلومبرگ، وی در نشست کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آمریکا گفت، حوثی‌های مورد حمایت ایران در یمن از ژانویه به این طرف بیش از ۱۵۰ حمله موشکی بالستیک و کروز و پهپادی علیه تاسیسات نظامی و زیرساخت‌ها و اهداف غیرنظامی در عربستان سعودی انجام داده‌اند.

وی اضافه کرد، سنتکام در حمایت از تلاش‌های دیپلماتیک برای دستیابی به یک راه حل سیاسی برآمده از مذاکره ثابت‌قدم خواهد بود و برای اطمینان از این که تهدیدهای تروریستی در منطقه علیه ایالات متحده بار دیگر بروز نخواهد کرد، متعهد به همکاری با شرکای منطقه‌ای خواهد ماند.

در حالی که آمریکا قصد دارد نظامیان خود را در چند ماه آینده از افغانستان خارج کند، فرمانده سنتکام گفت تردیدهای جدی در مورد قابل اعتماد بودن گروه طالبان وجود دارد و افزود، «اگر آنها خواستار هر شکل از شناسایی بین‌المللی افغانستان در آینده هستند ... توافق‌هایی که کرده‌اند را باید حفظ کنند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جو بایدن بایدن رئیس جمهوری ایالات متحده چهارشنبه هفته گذشته اعلام کرد که خروج تمام نیروهای نظامی باقی‌مانده در افغانستان از اول ماه مه و پیش از ۱۱ سپتامبر سال جاری میلادی - بیستمین سالگرد حملات تروریستی که به آغاز جنگ در سال ۲۰۰۱ منتهی شد - آغاز خواهد شد.

آمریکا پس از حملات یازدهم سپتامبر به برج‌های دوقلوی نیویورک و ساختمان وزارت دفاع در حومه واشینگتن، به افغانستان که پایگاهی برای سازمان تروریستی القاعده بود حمله نظامی کرد و حکومت طالبان را ساقط کرد، اما جنگ تا امروز ادامه یافت.

دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری سابق آمریکا اواخر سال ۱۳۹۸ اعلام کرد با طالبان در مورد خروج نیروهای نظامی آمریکایی از افغانستان در ازای تعهد آن گروه اسلامگرای افراطی به توقف خشونت‌ها در آن کشور به توافق رسیده است.

قرار بود تا اول ماه ماه سال جاری میلادی این وعده عملی شود، اما جو بایدن انجام این کار در مهلت تعیین شده دشوار دانسته و آن را چند ماه تمدید کرد؛ هر چند او گفته روند خروج نیروها از این تاریخ آغاز و تا یازده سپتامبر تکمیل خواهد شد.