ولیعهد عربستان سعودی می‌گوید چین شریک اصلی طرح «خاورمیانه سبز» خواهد بود

محمد بن سلمان، از تشکیل اجلاس سالانه ابتکار سبز خاورمیانه خبر داد

وزیر امور خارجه چین، ماه مارس گذشته با شاهزاده محمد بن سلمان در منطقه نیوم عربستان دیدار کرد- BANDAR AL-JALOUD / SAUDI ROYAL PALACE / AFP

محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، از تشکیل اجلاس سالانه ابتکار سبز خاورمیانه، در زمینه محیط زیست خبر داد و گفت چین، شریک اصلی طرح خاورمیانه سبز خواهد بود.

به گزارش شبکه العربیه، شی جین‌پینگ، رئیس جمهور چین حمایت کشور خود را از ابتکارعربستان و خاورمیانه سبز ابراز داشته است.

خبرگزاری رسمی چين، شین‌هوا نیز روز سه شنبه، ۳۱ فروردین، گزارش داد شی جین‌پینگ در تماس تلفنی با شاهزاده محمد بن سلمان،  بر تمایل چین برای همکاری‌های استراتژیک با ریاض در «سطحی جدید» تاکید کرده است.

شین هوا اضافه کرد، در این تماس تلفنی، دو رهبر در مورد تقویت همکاری در زمینه های انرژی، تجارت و فناوری گفتگو کردند.

بر اساس اطلاعات گمرک چین که روز سه شنبه منتشر شد، واردات نفت خام چین از عربستان سعودی، بزرگترین تامین کننده آن، در ماه مارس  ۸.۸ درصد افزایش داشته است.

ولیعهد عربستان، چین را یک «برادر قابل اعتماد» برای عربستان توصیف کرد و گفت ریاض مایل به تقویت روابط استراتژیک با چین برای برنامه چشم‌انداز ۲۰۳۰ عربستان سعودی است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

چشم انداز ۲۰۳۰ برنامه ای است برای کاهش وابستگی عربستان سعودی به نفت، تنوع بخشیدن به اقتصاد این کشور و توسعه بخش‌های خدماتی مانند بهداشت، آموزش، زیرساخت، تفریحی و گردشگری.

وانگ یی ، وزیر امور خارجه چین ماه گذشته در گفت و گو با شبکه العربیه گفته بود که کشورش سطح روابط خود را با ۱۳ کشور منطقه به  یک همکاری استراتژیک افزایش داده است و به این ترتیب چین به بزرگترین شریک تجاری و سرمایه گذاری اصلی کشورهای خاورمیانه تبدیل شده است.

وانگ‌ یی، وزیر امور خارجه چین، ماه مارس گذشته با شاهزاده محمد بن سلمان در منطقه نیوم عربستان دیدار کرد.

وزیر امور خارجه چین در دیدار ماه گذشته خود از عربستان در مورد «شرایط متلاطم در خاورمیانه» گفته بود راه اصلی برای ایجاد امنیت در خاورمیانه پاك كردن منطقه از اختلافات ژئوپلیتیک بین قدرتهای بزرگ و پایبندی به بررسی مسیرهای توسعه با ویژگی‌های خاورمیانه است.