تصمیم کمیسیون مشترک برجام برای تشکیل «کارگروه سوم» برای ادامه مذاکرات

عراقچی تهدید کرد، اگر مذاکرات به طرح خواسته‌های غیرمنطقی و اتلاف وقت منتهی شود، ایران گفت‌وگوها را متوقف خواهد کرد

کمیسیون مشترک برجام اوایل هفته آینده میلادی دوباره تشکیل جلسه خواهد داد-HANDOUT / EU DELEGATION IN VIENNA / APA / AFP

نشست کمیسیون مشترک برجام که به منظور بررسی نتایج مذاکرات و رایزنی‌های کارگروه‌ها در دو حوزه رفع تحریم‌ها و هسته‌ای عصر سه‌شنبه در گرند هتل وین آغاز شده بود، پایان یافت.

به گزارش ایرنا، قرار شده این گفت‌وگوها که برای بررسی راه‌های بازگشت آمریکا به توافق ۲۰۱۵ و بازگشت ایران به پیروی کامل از تعهدات خود در آن آغاز شده، هفته آینده ادامه یابد.

در نشست امروز، رؤسای هیات‌های مذاکره‌کننده کشورهای باقی‌مانده در برجام به بررسی آخرین وضعیت گفت‌وگوهای فنی و پیش‌نویس‌های اولیه متون و نحوه تداوم گفت‌وگوها پرداختند.

عباس عراقچی معاون سیاسی وزارت خارجه ایران و سرپرست هیئت مذاکره‌کننده ایرانی، روند کنونی گفت‌وگوها را «به رغم دشواری‌ها و چالش‌های موجود، رو به جلو ارزیابی کرده است.»

همزمان خبرگزاری رویترز از قول او نوشته است که اگر مذاکرات به طرح خواسته‌های غیرمنطقی و اتلاف وقت منتهی شود، هیئت جمهوری اسلامی ایران گفت‌وگوها را متوقف خواهد کرد.

نماینده روسیه نیز در توییتی نشست امروز کمیسیون مشترک را «رضایت‌بخش» خواند و نوشت، تصمیم گرفته شد وقفه‌ای ایجاد شود تا هیئت‌ها برای مشورت به پایتختهای خود بازگردند.

به گفته میخائیل اولیانوف، کمیسیون مشترک برجام اوایل هفته آینده میلادی دوباره تشکیل جلسه خواهد داد.

با این حال انریکه مورا نماینده اتحادیه اروپا و رئیس نشست کمیسیون مشترک گفته است ایالات متحده و قدرت‌های جهانی باید برای رسیدن به توافق برای احیای برجام، بسیار بیش از این تلاش کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش خبرگزاری رویترز، او در توییتر گفته پیشرفت‌هایی در طول دو هفته گذشته حاصل شده است اما در عین حال اضافه کرده است که کار سخت بیشتری برای رسیدن به توافق مورد نیاز است.

به گزارش ایرنا، طرفین موافقت کرده‌اند علاوه بر دو گروه کارشناسی فعلی، در حوزه لغو تحریم‌ها از سوی آمریکا و اقدامات هسته‌ای از سوی ایران، یک گروه کارشناسی دیگر نیز تشکیل شود.

در گزارش ایرنا هدف از تشکیل گروه کارشناسی سوم را «گفت‌وگو در خصوص ترتیبات عملی مورد نیاز برای اجرایی شدن لغو تحریم‌ها و سپس بازگشت آمریکا به برجام» عنوان شده است.

هیات‌های مذاکره‌کننده همچنین پس از مشورت در پایتخت‌های متبوع خود، هفته آینده ضمن از سرگیری نشست کمیسیون مشترک برجام، گفت‌وگوهای فنی و کارشناسی را دنبال خواهند کرد.