طرح سوپرلیگ اروپا: دیدار بوریس جانسون با سران فوتبال

جانسون به هواداران فوتبال قول داد تا طرح «مزخرف» سوپرلیگ اروپا «کارت قرمز مستقیم» دریافت کند

جانسون از مخالفان تشکسل سوپرلیگ اروپا است-TOBY MELVILLE / POOL / AFP

پس از آنکه ۱۲ باشگاه ثروتمند اروپایی از طرحی جنجالی برای راه‌اندازی سوپرلیگی مجزا در اروپا خبر دادند، بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا، روز سه‌شنبه میزبان میزگردی با حضور نمایندگان نهادهای حاکم بر فوتبال خواهد بود.

در این جلسه اعضای فدراسیون فوتبال (اف.ای)، سازمان لیگ‌برتر و همچنین نمایندگان هواداران حضور خواهند داشت.

لیورپول، منچستریونایتد، منچسترسیتی، چلسی، آرسنال و تاتنهام معروف به شش سرور لیگ برتر انگلستان پس از آنکه به عنوان اعضای موسس از طرح‌های اجرای سوپرلیگ اروپا خبر دادند آماج انتقاد شدید سازمان لیگ، فدراسیون فوتبال، دولت، کارشناسان و بازیکنان قرار گرفتند.

منتقدان نگران آثار این طرح جدید بر ساختار قدیمی مسابقات فوتبال هستند و مالکان دست‌اندرکار آن را متهم کرده‌اند که در نهایت بی‌شرمی اعتنایی به پیشینه فرهنگی، اجتماعی و ورزشی باشگاه‌های تحت مالکیتشان ندارند.

جانسون به هواداران فوتبال قول داد تا طرح «مزخرف» سوپرلیگ اروپا «کارت قرمز مستقیم» دریافت کند از هیچ کوششی فروگذار نخواهد کرد. نخست‌وزیر بریتانیا در نشریه سان نوشت از چشم‌انداز سوپرلیگ اروپا که «دست‌پخت اندک‌شماری از باشگاه‌ها» است «وحشت‌» کرده است.

در این نوشته آمده است: این بازی متعلق به شما هواداران است و آسوده‌خاطر باشید از هیچ کوششی فروگذار نخواهم کرد تا این طرح مزخرف کارت قرمز مستقیم دریافت کند.

شاهزاده ویلیام، رئیس فدراسیون فوتبال، هم به سیل اعتراض‌ها علیه این طرح پیوست که خبر آن در شب یکشنبه انتشار یافت. دوک کمبریج گفت مانند هواداران از این طرح مستقل نگران است و می‌ترسد که به بازی ملی «لطمه» بزند.

سازمان لیگ برتر انگلستان هم با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد سوپرلیگ به اساس رقابت آزاد لطمه خواهد زد: «اکنون هواداران هر تیمی در انگلستان و اروپا  می‌تواند رویای قهرمانی تیم خود و بازی کردن آن در برابر بهترین‌ها را در سر بپروراند. به باور ما سوپرلیگ اروپا چنین رویایی را نابود می‌کند.»

گروه ورزش مجلس اروپا نیز از این طرح انتقاد کرد و آن را «رقابتی بسته بین باشگاه‌های ابرثروتمند» خواند که به «پیدایش دژی انحصاری در بیرون از ساختار فوتبال باشگاهی اروپا» منجر خواهد شد.

در ضمن اتحادیه فوتبال اروپا نیز تهدید کرد از حضور بازیکنان این باشگاه‌ها در قالب تیم ملی کشورشان در مسابقات جام ملت‌های اروپا و لیگ قهرمانان جلوگیری خواهد کرد.

© The Independent

بیشتر از فوتبال