سبد معاش در چهار ماه ۱۰۰ درصد گران شد

هزینه تیرماه خانوارها: ۷۵۰۰۰۰۰ تومان!

ISNA

فرامز توفیقی، رئیس کمیته دستمزد کانون عالی شوراهای اسلامی کار در ایران، سبد معاش یا هزینه خانوارها در تیرماه را هفت میلیون و ۵۰۰ هزار تومان محاسبه کرده  که در مقایسه با آخرین ماه سال گذشته، تورم بیش از ۱۰۰ درصدی داشته است. هزینه خانوارها در اسفندماه سال گذشته، ۳ میلیون و ۷۵۹ هزار تومان برآورد شده بود.

این در حالی است که حداقل دستمزد کارگران در سال ۹۸، یک میلیون و ۸۷۶ هزار تومان تعیین شده است که حتی با حذف هزینه‌های آموزش، بهداشت و تفریح هم پاسخگوی نیازهای اولیه زندگی نخواهد بود.

به گزارش ایلنا، توفیقی در محاسبه هزینه خانوارها از اطلاعات مرکز آمار ایران و اطلاعات رسمی خوراکی‌ها در انستیتو پاستور ایران استفاده می‌کند. در جدولی که بر این اساس تهیه شده، ۱۳ قلم خوراکی شامل نان، برنج، ماکارونی، حبوبات، سیب‌زمینی، سبزی، میوه، گوشت قرمز،‌گوشت سفید، تخم مرغ، لبنیات، روغن، قند و شکر برای مصرف روزانه هر نفر در خانواده در نظر گرفته شده است. برای مثال در فروردین ماه، هزینه مصرف ۳۱۰ گرم نان در روز، ۹۱۰ تومان یا هزینه مصرف۲۸ گرم گوشت قرمز در روز، ۳ هزار و ۶۵۵ تومان است.

این جدول بر اساس دریافت ۲ هزار و ۵۰۰ کالری برای هر نفر تهیه شده و نشان می‌دهد در صورتی که یک نفر بخواهد همه کالری مورد نیاز خود را در روز دریافت کند، باید ۲۰ هزار و ۸۴ تومان پرداخت کند.

به این ترتیب هزینه خوراک روزانه یک خانواده متوسط ۳.۳ نفری در فروردین ماه ۶۶ هزار و ۲۷۷ تومان و هزینه ماهانه یک میلیون و ۹۸۸ هزار و ۳۲۵ تومان بود. از آنجایی که هزینه‌ها در تیرماه در مقایسه با فروردین ماه ۲۶.۴ درصد افزایش داشته، ضرب این درصد در هزینه خوراک فروردین ماه رقم هفت میلیون و ۵۳۱ هزار و ۵۳۷ تومان را نشان می‌دهد.

این خبر همزمان با اظهارات رئیس کل بانک مرکزی منتشر شده که اعلام کرده ارزش ریال از سال ۱۳۵۰ تا کنون ۳ هزار و ۵۰۰ برابر افت داشته است. از سوی دیگر نرخ تورم نیز به بالای ۴۰ درصد رسیده و بانک جهانی پیش بینی می‌کند اقتصاد ایران ۶ درصد کوچک‌تر شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

برخی کارشناسان بر این باورند نابسامانی شرایط اقتصادی و افزایش تورم، دولت را بر آن داشته که پس از مدت‌ها تاخیر، پروژه حذف چهار صفر از پول ملی یا تبدیل ریال به تومان را اجرا کند.

به گفته برخی تحلیلگران، این اقدام بیشتر جنبه مدیریت افکار عمومی را دارد. برای مثال ونزوئلا که تورم بالای یک میلیون درصد را تجربه می‌کرد نیز سال گذشته پنج صفر را از بولیوار حذف کرده بود.

البته کشورهایی مانند ترکیه تجربه موفقی در حذف صفرها از پول ملی خود و کنترل تورم دارند. اما این اقدام آنها به موازات سیاست‌های توسعه اقتصادی، جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی، شفافیت اقتصادی و مبارزه با فساد و … انجام شده است.

بیشتر از اقتصاد