والتر ماندیل، معاون کارتر در ۹۳سالگی درگذشت

شکست عملیات طبس برای آزادی گروگان‌های آمریکایی از جمله دلایل ناکامی ماندیل در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۹۸۰ بود

والتر ماندیل پشت سر جیمی کارتر که در حال سخنرانی در کنگره آمریکا است-AFP

والتر ماندیل، معاون جیمی کارتر، رئیس‌جمهور اسبق آمریکا در سال‌های منتهی به انقلاب اسلامی و گروگانگیری اعضای سفارت آمریکا در تهران؛ در سن ۹۳سالگی درگذشت.

ماندیل دمکرات از سال ۱۹۷۷ تا ۱۹۸۱، معاون جیمی کارتر بود. او سپس در انتخابات ریاست‌جمهوری مقابل رونالد ریگان قرار گرفت، اما شکست خورد.

یکی از عمده‌ترین دلایل شکست او بحران گروگانگیری اعضای سفارت آمریکا در تهران و تلاش ناموفق دولت کارتر برای آزادی آنها بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ماندیل بعدا در کتاب خاطرات خود شکست عملیات طبس را بدترین روز کار خود خواند و شرح داد که چگونه این بحران بر انتخابات ریاست‌جمهوری سایه افکند.

او در این کتاب تحت عنوان «نبرد خوب» می‌نویسد: «بعضی روزها گمان می‌کردیم در حال پیشرفت هستیم و امیدوار می‌شدیم. اغلب روزها تلاش می‌کردیم، اما ممکن نمی‌شد.» ماندیل در این کتاب با اشاره به عملیات طبس می‌نویسد: «همه چیز را امتحان کردیم، شامل عملیات نظامی پیچیده در ۲۴ آوریل ۱۹۸۴. حداقل شش هلیکوپتر لازم بود اما من تصمیم گرفتم هشت هلیکوپتر اعزام کنم. اما یکی از هلیکوپترها بازگشت، یکی دیگر در طوفان سقوط کرد و سومی هم دچار نشت هیدرولیک شد و به یکی از هواپیماهای سی-۱۳۰ برخورد کرد. این عملیات شکست خورد و هشت نیروی نظامی آمریکا و یک غیرنظامی ایرانی کشته شدند.»

شکست عملیات طبس هفت ماه قبل از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری، وجهه کارتر و ماندیل را نزد افکار عمومی آمریکا تخریب کرد و به شکست ماندیل منجر شد.

والتر در این کتاب به ناخشنودی از اقدام روح‌الله خمینی درمورد گروگان‌ها نیز اشاره می‌کند. او می‌گوید در ۲۰ ژانوییه ۱۹۸۱، خمینی صبر کرد تا مراسم تحلیف رونالد ریگان برگزار شود، و سپس اجازه داده گروگان‌هایی آمریکایی حریم هوایی ایران را ترک کنند.

کارتر، ماندیل را بهترین معاون رئیس‌جمهور تاریخ آمریکا توصیف کرده بود.

بیشتر از جهان