تعویق دوباره دادگاه تانک‌های چیفتن؛ نگرانی درباره سرنوشت نازنین زاغری

جمهوری اسلامی به دنبال دریافت بدهی و سود قراردادی است که در دوران پهلوی منعقد شده بود

ریچارد رتکلیف، همسر نازنین زاغری خواستار توضیح درباره تعویق این دادگاه شده است-Ben STANSALL / AFP

دادگاه رسیدگی به بدهی ۴۰۰ میلیون پوندی بریتانیا بابت قرارداد فروش تانک‌های چیفتن به جمهوری اسلامی که در دوران محمدرضا شاه پهلوی منعقد شده بود، بار دیگر به تعویق افتاد.

باوجود تکذیب مقامات تهران و لندن، بسیاری از جمله خانواده نازنین زاغری، بر این باورند که سرنوشت پرونده این شهروند ایرانی-بریتانیایی بازداشت شده در ایران به پرداخت بدهی بریتانیا گره خورده است. برخی بر این باورند که جمهوری اسلامی برای دستیابی به امتیازها و منافع مورد نظر خود از طریق بازداشت دوتابعیتی‌ها، گروگانگیری می‌‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش گاردین، ایران یا بریتانیا دلیل به تعویق افتادن دادگاه که قرار بود روز سه‌شنبه برگزار شود را اعلام نکرده‌اند.

بن والاس، وزیر دفاع بریتانیا به این بدهی اشاره کرده است، اما دیگر مقامات بریتانیا تا کنون در مورد جزئیات آن با رسانه‌ها گفت‌و‌گو نکرده‌اند.

ریچارد رتکلیف، همسر نازنین زاغری خواستار توضیح درباره تعویق این دادگاه شده است. نازنین با وجود طی کردن دوره پنج ساله حبس به اتهام کمک به «براندازی نرم» (اتهامی که او هیچگاه نپذیرفت)، همچنان در ایران به سر می‌برد و گذرنامه‌‌اش به او تحویل داده نشده است. همچنین نازنین با اتهام‌های جدیدی مواجه شده است.

گزارش گاردین حاکی از آن است که دادگاه حل اختلاف درباره قرارداد فروش تانک‌های چیفتن به ایران برای یازدهمین بار از آغاز این پرونده به تعویق افتاده است. تاریخ دادگاهی که قرار بود روز سه‌شنبه برگزار شود، در ماه نوامبر نهایی شده بود.

ایران می‌گوید بریتانیا نه تنها باید بدهی خود را بپردازد، بلکه باید سود آن را هم پرداخت کند. این قرارداد در دوران محمد رضا شاه پهلوی منعقد شده بود اما پس از انقلاب، بریتانیا از تحویل تانک‌ها به جمهوری اسلامی خودداری کرد. اکنون جمهوری اسلامی به دنبال دریافت بدهی و سود قراردادی است که در دوران پهلوی منعقد شده بود.

این دادگاه در حالی به تعویق افتاده است که بریتانیا به همراه فرانسه، آلمان، چین، روسیه و آمریکا در وین در حال مذاکره با ایران برای بازگشت به برجام و لغو تحریم‌ها است.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از پیشرفت در این مذاکرات خبر داده و آمریکا هم برای لغو تحریم‌ها اعلام آمادگی کرده است.

بیشتر از جهان