ترامپ خروج نیرو‌های آمریکایی از افغانستان را «کاری مثبت و عالی» خواند

ترامپ، منتقد جنگ افغانستان بود و تاکید داشت که ایالات متحده «باید سریعا از افغانستان خارج شود»

خروج از افغانستان باید به احترام نیرو‌های آمریکایی، زودتر از ماه سپتامبر صورت بگیرد-Luke Sharrett/Getty Images/AFP

دونالد ترامپ از برنامه‌های جو بایدن برای خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان تمجید کرد، اما از ضرب‌الاجل تعیین شده توسط رئیس جمهوری فعلی، روز ۱۱ سپتامبر،  انتقاد کرد.

ترامپ روز یک‌شنبه در بیانیه‌ای کتبی گفت که خارج کردن تمام نیروهای آمریکایی از افغانستان «کاری مثبت و عالی است.» 

اما از این‌که تاریخ تعیین شده توسط دولت جدید با تاریخ  یکم ماه مه که مذاکره‌کنندگان آقای ترامپ و طالبان پیشتر توافق کرده بودند یکی نیست، انتقاد کرد. 

رئیس جمهوری پیشین ایالات متحده نوشت كه «ما باید تا جای ممكن به آن مهلت نزدیک باشیم» و خروج از افغانستان باید به احترام نیرو‌های آمریکایی، زودتر از ماه سپتامبر صورت بگیرد.  

آقای ترامپ گفت: «من به دو دلیل امیدوار بودم جو بایدن روز ۱۱ سپتامبر را برای خارج کردن نیروهای ما از افغانستان انتخاب نکند.»

آقای ترامپ در بیانیه‌ای که بار نخست در «آکسیوس» گزارش شد، گفت: «اول این‌که، ما می‌توانیم و باید زودتر از آن‌جا خارج شویم. نوزده سال کافی است، یا بهتر بگویم، زیادی هم طول کشیده است.»

رئیس جمهوری سابق در ادامه گفت که «۱۱ سپتامبر نماد حادثه و دورانی بسیار غم‌انگیز در کشور ماست و باید روز یابود و گرامی‌داشت روح بزرگ عزیزان از دست رفته‌مان باشد.»

 ترامپ، از منتقدان جنگ افغانستان، زمانی این جنگ را «وقت هدر دادن مطلق» خوانده بود و در سال ۲۰۱۳ در توییتی نوشته بود که ایالات متحده «باید سریعا از افغانستان خارج شود.»

لیندزی گراهام، سناتور جمهوری‌خواه کارولینای جنوبی و متحد ترامپ، روز یک‌شنبه نوشت که «کاملا با اظهارات رئیس جمهوری سابق مخالف است.» او در توییتر نوشت: «من کاملا با اظهارات آقای ترامپ رئیس جمهوری سابق در حمایت از تصمیم آقای بایدن برای خروج کلیه نیروها از افغانستان، با وجود توصیه‌های نظامی منطقی، مخالف هستم.»

 بایدن روز چهارشنبه اعلام کرد که خروج تمام نیروهای باقی‌مانده در افغانستان از اول ماه مه و پیش از ۱۱ سپتامبر - بیستمین سالگرد حملات تروریستی که به آغاز جنگ در سال ۲۰۰۱ منتهی شد - آغاز خواهد شد.

آقای بایدن در مورد طرح خروج که به گفته وی مطابق با توافق ترامپ با نیروهای افغان و طالبان بوده است، گفت: «قرار نبود این اقدام چند نسل طول بکشد.»  

او اضافه کرد: «به ما حمله کردند. ما با اهدافی مشخص به جنگ رفتیم. به آن اهداف رسیدیم و حال وقت آن رسیده است که برای همیشه به این جنگ پایان دهیم.»

پس از خروج شمار تقریبی ۲۵۰۰ تا ۳۵۰۰ نیروهای آمریکایی از افغانستان، تعدادی از نیروها برای محافظت از دیپلمات‌ها و مقامات آمریکایی در این کشور باقی خواهند ماند.

گزارش‌های بیشتر از رویترز

© The Independent

بیشتر از جهان