تصمیم‌گیری درمورد برجام با شورای عالی امنیت ملی است، نه مجلس

خطیب‌زاده گفت که جمهوری اسلامی ایران همواره از گفت‌وگو با پادشاهی سعودی استقبال می‌کند

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، اعلام کرد هرگونه تصمیم‌گیری درمورد مذاکرات احیای برجام و راستی‌آزمایی در آن زمینه برعهده «شورای‌عالی امنیت ملی» است.

در روزهای گذشته، هم‌زمان با برگزاری نشست‌های کمیسیون مشترک برجام با هدف احیای توافق هسته‌ای در وین، تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی مدعی ضرورت تصویب تصمیم‌های نهایی این نشست و راستی‌آزمایی لغو تحریم‌ها در مجلس شدند.  

خطیب‌زاده روز دوشنبه، ۳۰ فروردین‌ماه، در نشست خبری خود، با رد ضمنی نقش مجلس شورای اسلامی در رابطه با مذاکرات مربوط به احیای برجام، گفت که تصمیم‌گیری درمورد «مسائل سیاست خارجی و ابعاد مرتبط با آن» در «شورای‌عالی امنیت ملی» انجام می‌شود که رئیس مجلس شورای اسلامی نیز عضو آن است و تصمیم‌های این شورا به اطلاع رهبر جمهوری اسلامی می‌‌رسد. 

او راستی‌آزمایی را یک موضوع «فنی، تکنیکی و میان‌سازمانی» دانست که به گفته او «موضوعی نیست که یک نفر یا چند گروه انجام دهند».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین تأکید کرد که در وین «هیچ گفت‌وگوی مستقیم یا غیرمستقیم با ایالات متحده آمریکا نداریم». او گفت که در پایان این مذاکرات «قرار نیست توافقنامه جدیدی کنار برجام داشته باشیم»، بلکه «آمریکا باید تمام تحریم‌ها را بردارد» و بعد این اقدام از سوی ایران راستی‌آزمایی شود در ادامه، آمریکا «می‌تواند در چارچوب برجام حضور داشته باشد».

خطیب‌زاده همچنین با اشاره به پیشرفت‌ گفت‌وگوها در وین، اعلام کرد: «به مرحله‌ای رسیده‌ایم که تحریم‌ها را لیست کنیم و آمریکا نیز باید به تعهدات خود عمل کند.»

«همواره از گفت‌وگو با پادشاهی سعودی استقبال می‌کنیم»

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در نشست خبری خود، در پاسخ به سؤالی درمورد گزارش‌های مبنی‌بر مذاکرات جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی در بغداد، با وجود امتناع از اظهار نظر مستقیم، گفت: «چیزی که اهمیت دارد این است که ایران همواره از گفت‌وگو با پادشاهی سعودی استقبال کرده و آن را به نفع مردم دو کشور و همچنین صلح و ثبات در منطقه می‌داند.»

در  روزهای اخیر خبری مبنی‌بر مذاکرات تهران و ریاض با میانجیگری عراق برای بهبود روابط دیپلماتیک دو کشور مطرح شد که مورد تأیید رسمی هیچ‌یک از سه کشورها قرار نگرفته است، اما رسانه‌های مختلف، به‌نقل از منابع خبری خود گزارش‌های مختلفی مبنی‌بر تأیید یا رد آن منتشر کرده‌اند.