نخستین عمل پیوند بافت زنده ریه به یک بیمار مبتلا به ویروس کرونا

کارشناسان ژاپنی اهدای بافت بدن از افراد زنده را گزینه واقع‌بینانه‌‌تری تلقی می‌کنند

دانشکده طب کیوتو می‌گوید در ایالات متحده، اروپا و چین، ده‌ها عمل جراحی پیوند ریه با استفاده از بافت ریه بیمارانی که دچار فلج مغزی هستند، انجام شده است- LOUAI BESHARA / AFP

برای نخستین بار در جهان یک بیمار مبتلا به کووید-۱۹ تحت عمل جراحی پیوند ریه از یک اهداکننده زنده قرار گرفته است. پزشکان معالج بیمار می‌گویند او می‌تواند ظرف سه ماه آینده زندگی عادی خود را از سر گیرد.

عمل جراحی روی بیمار که زنی از ناحیه «کانسای» در غرب ژاپن است، چهارشنبه گذشته توسط جراحان دانشکده طب کیوتو انجام شد.

بنا به بیانیه بیمارستان، بیمار که ریه‌‌اش براثر ابتلا به کووید-۱۹ سخت آسیب دیده بود، پس از یک عمل یازده ساعته در حال بهبود است. وضع مزاجی همسر و پسر او که بخش‌هایی از شُش‌های خود را به او اهدا کرده‌اند، نیز رضایتبخش است.

بیمارستان دانشکده طب کیوتو می‌گوید این نخستین عمل پیوند ریه به یک بیمار مبتلا به کووید از اهداکنندگانی است که در قید حیات هستند. عمل پیوند از اهداکنندگانی که دچار مرگ مغزی هستند، همچنان در ژاپن اقدامی نادر است و کارشناسان اهدای بافت بدن از افراد زنده را گزینه واقع‌بینانه‌‌تری تلقی می‌کنند.

دکتر هیروشی داته، جراح متخصص دستگاه تنفسی و سینه در این بیمارستان که برای این جراحی از یک تیم سی نفره استفاده کرده است، می‌گوید: «ما نشان دادیم که اکنون از گزینه پیوند ریه (از اهداکنندگان زنده) برخورداریم. فکر می‌کنم این روش درمان به بیمارانی که ریه‌هایشان از کووید-۱۹ سخت لطمه دیده است، امید می‌دهد.»

دانشکده طب کیوتو می‌گوید در ایالات متحده، اروپا و چین، ده‌ها عمل جراحی پیوند ریه با استفاده از بافت ریه بیمارانی که دچار فلج مغزی هستند، انجام شده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در ژوئن سال ۲۰۲۰، یک زن آمریکایی که ویروس کرونا به شُش‌های سخت صدمه زده بود، تحت عمل جراحی پیوند مضاعف ریه قرار گرفت. آن عمل نخستین مورد پیوند ریه ناشی از عوارض کووید-۱۹ در ایالات متحده بود.

در این مورد اخیر، بیمار ژاپنی در اواخر سال ۲۰۲۰ به کووید-۱۹ و عارضه تنگی نفس دچار شد که به‌ سرعت رو به وخامت گذاشت. به دنبال آن، بیمار به علت لطمه گسترده به ریه‌‌اش، مدت سه ماه در بیمارستان دیگری به دستگاه حفظ حیات وصل بود که به جای ریه از کار افتاده بیمار عمل می کند.

اما متخصصان گفتند که حتی پس از آن که ویروس از بدن او خارج شد، ریه‌ از کار افتاده بیمار بهبود نخواهد یافت و تنها گزینه موجود برای او عمل پیوند ریه است. 

همسر و پسر او داوطلب اهدای بخش‌هایی از شُش‌های خود شدند و عمل پیوند آغاز شد. همسر او بخشی از شُش چپ و پسرش بخشی از شُش راست خود را به بیمار اهدا کردند. به گفته پزشکان معالج بیمار، او قادر خواهد بود تا دو ماه دیگر بیمارستان را ترک کند و تا سه ماه دیگر زندگی عادی خود را از سر گیرد.

تاکنون ۴۹۶ هزار و ۲۰۰ نفر در ژاپن به کووید-۱۹ مبتلا شده‌اند و ۹۳۰۰ نفر بر اثر عوارض آن جان سپرده‌اند.

گزارش‌های تکمیلی از خبرگزاری‌ها

© The Independent

بیشتر از جهان