خط مشاوره اِما واتسون برای قربانیان مزاحمت جنسی

از هر دو زن یک نفر در محیط کار به نوعی با مزاحمت جنسی مواجه می‌شود

LUDOVIC MARIN / AFP

اما واتسون کمک کرده است تا یک خط مشاوره حقوقی رایگان برای زنانی که در محل کار با مزاحمت جنسی مواجه شده‌اند، راه‌اندازی شود.

این خط مشاوره توسط «صندوق عدالت و برابری» سازمان «تایمز آپ یوکی» حمایت می‌شود و صندوق خیریه رُزا که بودجه لازم برای پروژه‌های ابتکاری یاری ‌رساندن به دختران و زنان در سرتاسر بریتانیا را تأمین می‌کند، مدیریت این خط را برعهده دارد. 

این خط تلفن با کمک‌های مردم عادی از جمله، اما واتسون، ستاره فیلم «زنان کوچک»، راه‌اندازی شده است.

این کنشگر عضو «تایمز آپ یوکی» می‌گوید: «دانستن حقوق خود، نحوه طلب کردن آنها، و آگاهی از گزینه‌های که در هنگام روبرو شدن با مزاحمت جنسی دارید، نقش بسیار مهمی در ایجاد یک محل کار امن برای همگان ایفا می‌کند و این خط مشاوره گام بزرگی است برای اطمینان از اینکه زنان در محیط کار خود تحت حمایت خواهند بود».

هرگاه زنان در ولز و انگلستان از طریق شماره تلفن۰۲۰۷۴۹۰۰۱۵۲ با این خط مشاوره تماس بگیرند، به نماینده سازمان خیریه «حقوق زنان» وصل خواهند شد.

این سازمان مشاوره و اطلاعات حقوقی به زنان می‌دهد و در راستای بهبود قانون به نفع زنان و افزایش دسترسی زنان به عدالت فعالیت می‌کند.

طبق نتایج تحقیق جدیدی که توسط کنگره اتحادیه معاملات (TUC) انجام شده است، از هر دو زن یک نفر در محل کار با مزاحمت جنسی روبرو شده است.

واتسون با تأکید بر وخامت این آمار گفت: «سرانجام احساس می‌کنم که مردم دارند عمق این مشکل را درک می‌کنند، و واقعا امیدوارم با استانداردهای جهانی نظیر پیمان‌نامه اخیر سازمان بین‌المللی کار در مورد مزاحمت در محل کار، ما شاهد اقدامات جدیدی برای جلوگیری از این مشكل و پاسخگویی متخلفین در این کشور باشیم».

این بازیگر افزود واقعا سرسام‌آور است که این خط جدید مشاوره در مورد مزاحمت جنسی برای زنان در انگلستان و ولز تنها خط موجود در این زمینه است.

دیبا سید، مسئول حقوقی ارشد در خیریه «حقوق زنان»، تأکید می‌کند که مزاحمت جنسی در محل کار با وجود اینکه به یک اپیدمی تبدیل شده است، بیشتر اوقات «پنهان» است.

او می‌گوید: «هدف این خط مشاوره این است که به زنان کمک کند در محل کار حقوق قانونی خود را طلب کنند. ما با مشاوره دادن به زنان در مورد گزینه‌های حقوقی و کمک به افزایش درک و آگاهی آنها در مورد قوانین مربوط به برابری و تبعیض، می‌توانیم به آنها کمک کنیم که آگاهانه و با اعتماد به نفس در مورد اقدامات بعدی، از جمله نحوه استفاده از سیستم قضایی، تصمیم بگیرند».

این مسئول حقوقی توضیح داد، وقتی در محل کار موردی از مزاحمت جنسی گزارش می‌شود، غالبا به نحوی جنسیت‌گرایانه با آن برخورد می‌شود که منفی و مخرب است.

سید می‌گوید: «به همین دلیل، سازمان خیریه «حقوق زنان» همچنین تلاش می‌کند از طریق سیاست‌گذاری‌های خود مشکلات ساختاری را  که بار را بر دوش قربانی می‌گذارد و اقدام کردن را برای زنان دشوار می‌سازد اصلاح کند.

خانم هیزر راباتس، مدیر سازمان «تایمز آپ یوکی» از این خط مشاوره به خاطر فراهم کردن راهی عملی برای دستیابی زنان آسیب‌پذیر به راهنمایی حقوقی فوری تحسین و تمجید کرد.

در عین حال، مدیر پروژه صندوق خیریه رُزا، ابراز امیدواری کرد که این خط تلفن زنان بیشتری را تشویق کند که موارد مزاحمت جنسی در محل کار خود را گزارش دهند.

آنها همچنین گفتند که امیدوارند این خط مشاوره کارمندان بیشتری را تشویق کند تا هرگاه در محل کارشان از شکایات مربوط به مزاحمت جنسی مطلع شدند، اقدامات لازم را انجام دهند.

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

https://www.independent.co.uk/life-style

© The Independent

بیشتر از زندگی