جوانان هشیار باشند: ابتلا به کرونا، از عفونت مجدد جلوگیری نمی‌کند

پروهشگران از جوانان خواسته‌اند هر زمانی که امکان داشته باشد خود را واکسینه کنند

جوانان هم برای کسب مصونیت بیشتر همچنان به واکسن نیازمندند- DON EMMERT / AFP

پژوهشگران با توجه به داده‌های جدید هشدار می‌دهند که جوانانی که پیشتر به کووید‌- ۱۹ مبتلا شده بودند همچنان در معرض ابتلا به ویروس کرونا هستند.

پژوهش روی بیش از ۳ هزار داوطلب ۱۸ تا ۲۰ ساله در ارتش ایالات متحده حاکی از آن است که در ماه‌های مه و نوامبر ۲۰۲۰ حدود ۱۰ درصد شرکت‌کنندگان در این پژوهش که پیشتر دچار عفونت ویروس سارس کوو ۲  شده بودند، بار دیگر به این بیماری مبتلا شده‌اند. 

این در مقایسه با پنجاه درصد موارد عفونت جدید بین داوطلبانی است که پیشتر به کووید‌- ۱۹ مبتلا نشده بودند.

هرچند این پژوهش که نتیجه آن هفته گذشته در نشریه «طب تنفسی لانست» منتشر شد، روی داوطلبان سالم، جوان و عمدتا مرد انجام شده اما محققان معتقدند بسیاری از جوانان در معرض ابتلای مجدد  به کووید‌- ۱۹ قرار دارند.

پژوهشگران تأیید کرده‌اند که شاخص عفونت مجدد در این پژوهش احتمالا در شرایطی دیگر چنین نخواهد بود زیرا شرایط حاکم بر ارتش مستلزم نزدیکی فیزیکی افراد به یکدیگر چه در محل زندگی و چه حین انجام آموزش‌های نظامی است که میزان آلودگی به ویروس را نسبت به دیگر فضاها بیشتر می‌کند. 

برای نمونه، مطالعه روی چهار میلیون شهروند در دانمارک نشان داده است که خطر ابتلای مجدد در میان اشخاصی که پیشتر به ویروس آلوده نشده بودند، پنج برابر دیگران است.

محققان در دانمارک به این نتیجه رسیده‌اند که تنها ۰.۶۵ درصد از دانمارکی‌هایی که در موج اول ویروس کرونا به این بیماری دچار شدند، در جریان موج دوم  بار دیگر به این ویروس آلوده شدند. این در مقایسه با ۳.۳ درصد افرادی است که تست دوم آنها پس از نخستین آزمایش منفی کووید، مثبت بوده است. 

افزون بر این، یک پژوهش روی کارکنان بخش درمانی بریتانیا که نتیجه آن هنوز منتشر نشده، حاکی از آن است که احتمال ابتلای کسانی که پیشتر به کووید‌- ۱۹ مبتلا نشده بودند پنج برابر افرادی است که با آن درگیر شده‌اند.

پرفسور استوارت سیلفون، استاد دانشکده طب «ماونت ساینای» در نیویورک و مولف ارشد پژوهش ارتش آمریکا، می‌گوید به‌رغم برنامه واکسیناسیون در سراسر جهان باید به خاطر داشت که «جوانان (حتی اگر پیشتر این بیماری را داشته‌اند) می‌توانند بار دیگر به آن آلوده شده و ویروس را به دیگران سرایت دهند». 

پرفسور سیلفون به خبرگزاری پرس اسوسیشن گفت: «عفونت‌های پیشین متضمن مصونیت در مقابل ویروس نیست و این افراد به منظور کسب مصونیت بیشتر همچنان به واکسن نیازمندند.»  

افراد گروه داوطلب در ارتش آمریکا که آزمایش کرونای آنها پس از یک‌بار عفونت بار دیگر مثبت بوده است از دیگران جدا شده و آزمایش‌های بیشتری روی آنها انجام شده است.

در این آزمایش‌ها میزان پادتن این افراد در مقابل ویروس کرونا و نیز پادتن کسانی که تنها یک‌بار به کووید‌- ۱۹ مبتلا شده بودند، اندازه‌گیری شده است. 

از تعداد ۲۳۴۶ داوطلبی که به مدت کافی روی آنها مطالعه شده، ۱۸۹ نفر در آغاز این پژوهش به کووید مبتلا شده و ۲۲۴۷ نفر دیگر به ویروس آلوده نشده بودند.

در جریان این مطالعات، ۱۰۹۸ نفر یعنی ۴۵ درصد داوطلبان به کووید‌-۱۹ مبتلا شدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در میان افراد با سابقه عفونت به کووید، آزمایش ۱۹ نفر برای عفونت مجدد به ویروس کرونا و ۱۰۷۹ نفر دیگر که پیشتر به ویروس آلوده نشده بودند، مثبت بوده است.

پژوهشگران به منظور درک علل عفونت مجدد، پادتن‌های گروه‌هایی را که برای بار اول مبتلا شدند با پادتن گروه دیگر که برای بار دوم مبتلا شدند مقایسه کرده و به این نتیجه رسیدند که کسانی که بار دیگر گرفتار ویروس کرونا شدند از پادتن کمتری برخوردار بوده‌اند.

پژوهشگران در مقایسه به موارد جدید عفونت در میان مبتلایان جدید و مبتلایانی که بار دوم به ویروس آلوده شده بودند، به این نتیجه رسیدند که مقدار ویروس داخل بدن افرادی که برای بار دوم مبتلا شده‌اند تنها ۱۰ درصد از گروهی که پیشتر مبتلا نشده بودند، کمتر بوده است.

این نتیجه‌گیری نشان می‌دهد که افرادی که پیشتر به کووید‌-۱۹ مبتلا شده بودند همچنان می‌توانند ویروس را به دیگران سرایت دهند اما محققان می‌گویند این فرضیه به پژوهش‌های بیشتری نیاز دارد.

بخش اعظم موارد جدید در میان ۸۴ درصد گروهی که پیشتر مبتلا شده بودند یا بدون عارضه یا با عوارض ملایم همراه بوده و هیچ‌یک در بیمارستان بستری نشدند.

پژوهشگران می‌گویند ممکن است برخی موارد آلودگی را در دو هفته میان آزمایش‌های کووید ردیابی نکرده باشند. آنها از جوانان خواسته‌اند هر زمانی که امکان داشته باشد خود را واکسینه کنند.

گزارش‌های تکمیلی از پرس اسوسیشن

© The Independent