مرگ سردار حجازی؛ «دلیل فوت عارضه قلبی نبود»

با تناقض‌گویی مقامات، تردید‌ها درباره علت مرگ حجازی رو به افزایش است

نام محمد حجازی در یکی از مهمترین موضوعات مورد نگرانی اسرائیل یعنی تولید «موشک‌های نقطه‌زن» مطرح بود - عکس از تسنیم

مدت کوتاهی پس از اعلام مرگ محمد حجازی، جانشین فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران، محمد مهدی همت، فرزند شهید ابراهیم همت در توییتی نوشت، دلیل مرگ «عارضه قلبی نبوده و نیست و این سرباز هم فدای رهبر شده است.» او در این توییت حجازی را «شهید» خواند.

روابط عمومی کل سپاه پاسداران یکشنبه شب در اطلاعیه‌ای علت مرگ حجازی را «عارضه قلبی» اعلام کرده بود.

اظهارات پسر شهید همت درباره علت مرگ حجازی غیر از سکته قلبی و سابقه اخیر کشته شدن فرماندهان سپاه از جمله قاسم سلیمانی، فرمانده سابق نیروی قدس و فخری‌زاده، چهره کلیدی فعالیت‌های هسته‌ای-نظامی جمهوری اسلامی موجب مطرح شدن گمانه‌زنی‌هایی در خصوص احتمال «ترور» یا مرگ «مشکوک» او شد.

به ویژه اینکه نام محمد حجازی در یکی از مهمترین موضوعات مورد نگرانی اسرائیل یعنی تولید «موشک‌های نقطه‌زن» مطرح بود. آن هم در زمانی که  برآورد کابینه امنیتی اسرائیل در پایان نشست یکشنبه شب، احتمال قوی توافق جمهوری اسلامی و دولت بایدن برای بازگشت به برجام است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

چند ساعت پس از انتشار توییت محمد مهدی همت؛ رمضان شریف، سخنگوی سپاه در برنامه تلویزیونی مدعی شد، حجازی از «عارضه شیمیایی» رنج می‌برد و جمع‌بندی پزشکان این بوده که به علت همین عوارض به «شهادت» رسیده است.

سخنگوی سپاه با اشاره به برگزاری جلسه کمیسیون پزشکی جهت تعیین علت فوت سردار حجازی در بیمارستان بقیه الله تهران گفت: «در جلسه‌ کمیسیونی که دیشب در بیمارستان برگزار شد، عوارض شیمیایی عمده‌ترین دلیل پیوستن ایشان به یاران شهیدش اعلام شد. این کمیسیون به اعتبار جانباز شیمیایی بودن سردار حجازی و محرز بودن تاثیرات جانبازی در به شهادت رسیدن، ایشان را رسماً به عنوان شهید معرفی کردند.»

رمضان شریف در عین حال با اشاره به فعالیت‌های برون مرزی حجازی «به ویژه در هشت سال گذشته» می‌گوید که اسرائیل به دنبال «ترور» او بوده است.

حجازی ۶۵ ساله از همان آغاز انقلاب در پروژه‌های امنیتی و سرکوب در کردستان و آذربایجان نقش مهمی ایفا کرد و سپس راهی جبهه شد.

او در اسفند ۱۳۷۶ به فرماندهی نیروی مقاومت بسیج برگزیده شد و ۱۰ سال بعد ریاست ستاد مشترک سپاه را بر عهده گرفت. او در سمت جانشینی قرارگاه ثارالله سرکوب اعتراض‌های پس از انتخابات ۱۳۸۸ را بر عهده داشت و به دلیل موارد متعدد نقض حقوق بشر در فهرست تحریم‌های اتحادیه اروپا قرار گرفت.