حقیقت درباره قارچ جادویی و افسردگی

استفاده از داروهای روان‌گردان در درمان اختلالات روانی

محققان در راستای درمان افسردگی، آزمایش جدیدی را روی ماده سیلوسایبین انجام داده‌اند که در قارچ جادویی هم موجود است - Pixabay

یکی از ظالمانه‌ترین ابعاد افسردگی حسی است که امید را از انسان می‌دزدد. در همین راستا اما پژوهشی جدید ظرفیت داروهای روان‌گردان در درمان افسردگی را بررسی کرده و امید‌های تازه‌ای بخشیده است. سیلوسایبین ماده موثری است که به شرکت‌کنندگان در این پژوهش داده شد، ماده‌ای که در قارچ‌ جادویی (مجیک ماشروم) نیز یافت می‌شود.

گرچه در حال حاضر داروهای متعددی برای درمان افسردگی استفاده می‌شوند، اما متاسفانه برخی افراد مبتلا به این بیماری هیچ کمک یا تاثیری از آنها نمی‌گیرند. در سال‌های اخیر درمان‌های جدیدی برای افسردگی ملایم تا شدید کشف شده است. این پژوهش که به تازگی منتشر شده نیز درمان احتمالی جدیدی را برای گروه مذکور فراهم می‌آورد.

در حال حاضر توجه و سرمایه‌گذاری قابل توجهی در زمینه کشف موارد استفاده از داروهای روان‌گردان در درمان اختلالات روانی از جمله افسردگی، پدید آمده است. اغلب آنچه تاکنون در ژورنال‌های دانشگاهی منتشر شده مطالعات موردی انفرادی بوده است که گرچه قابل توجه هستند اما ارزش محدودی در زمینه تاثیر و ایمنی این ماده در صورت استفاده تعداد بیشتری از بیماران داشته‌اند.

آزمایش جدید شامل ۵۹ نفر است و گرچه تمام شرکت‌کنندگان سیلوسایبین دریافت کردند اما تنها برخی از آنان دوز درمانی ۲۵ میلی‌گرم را در مقایسه با سایرین که تنها ۱ میلی‌گرم از این دارو را دریافت کرده‌اند، گرفته‌اند. گفتنی است این آزمایش سیلوسایبین را با اس‌سیتالوپرام، داروی رایج تجویزی ضد افسردگی، مقایسه کرده است. گرچه محققان هیچ تفاوت آماری قابل‌توجهی بین دو گروه شرکت‌کننده در آزمایش در زمینه تاثیر دارو پیدا نکردند اما متوجه شدند افرادی که دوز درمانی را دریافت کرده بودند احتمال این‌که به حالت افسردگی سابق خود برگردند کمتر بود. پیشرفت دیگر هم در میزان وضوح و تمرکز این افراد هنگام تفکر بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وضوح شناختی امری مهم است اما معمولا در افرادی که دچار افسردگی هستند به مخاطره می‌افتد. بنابراین گرچه تمام راهنماهای موسسه ملی بهداشت و درمان عالی توصیه می‌کند داروهای ضد افسردگی به موازات گفتاردرمانی استفاده شوند اما آشکارا مشاوره هم به خاطر تضعیف قابلیت شناختی حاصل از افسردگی، به ویژه در موارد افسردگی شدید، به مخاطره می‌افتد.

اهمیت گفتاردرمانی‌هایی مانند رفتاردرمانی شناختی اغلب تحت درمان‌های جدید دارویی به سایه می‌رود. همچنین گفتنی است حتی اگر داروهای روان‌گردان نیز به نحوی گسترده‌تر برای درمان ارائه شوند باید با مشاوره همراه باشند. با توجه به زمان انتظار و وقت‌های طولانی برای دستیابی به این‌گونه خدمات روان‌درمانی، این امر هم به نوبه خود می‌تواند مشکل‌ساز باشد. گرچه افرادی هستند که از منابع لازم برای دور زدن این وضعیت برخوردارند و می‌توانند از سرویس‌های خصوصی مشاوره بهره‌مند شوند، اما متاسفانه این امر به نابرابری‌ای منجر می‌شود که در نتیجه آن افراد متمول‌تر به درمان‌های متنوع‌تری دسترسی دارند.

این آزمایش همچنین به طور عمده از مردان بهره گرفته است که باعث می‌شود اطلاعات اندکی درباره تاثیر یا عدم تاثیر این نوع از درمان برای زنان داشته باشیم. خوشبختانه این عدم تعادل جنسیتی می‌تواند در آزمایش‌های آینده برطرف شود به ویژه که زنان بیشتر افسردگی را تجربه کرده و آن را گزارش می‌دهند.

یکی از عوارض جانبی معکوس داروهای ضد افسردگی اختلال عملکرد جنسی در زنان و مردانی است که آنها را مصرف می‌کنند. این اختلال می‌تواند شامل عدم توانایی در نعوظ و ناکامی در رسیدن به اوج لذت جنسی باشد. جای تعجب نیست که افراد بسیاری تصمیم می‌گیرند مصرف این داروها را ادامه ندهند. یکی از یافته‌های امیدبخش و احتمالا مهم پژوهش درباره سیلوسایبین این است که افراد کمتری مشکل اختلال عملکرد جنسی را گزارش کردند. علاوه بر بهبود روحیه فرد، این امر می‌تواند باعث ادامه دادن درمان و همچنین کاهش مشکلات در روابط عاطفی‌شان شود.

شاید یکی از بزرگ‌ترین موانع بر سر راه استفاده از ظرفیت‌ داروهای روان‌گردان دهه‌ها پروپاگاندایی است که این داروها را به عنوان مواد خطرناک غیرقانونی جلوه داده که می‌توانند به گونه‌ای غیر قابل برگشت به مغز آسیب برسانند. ممکن است بعضی از بیمارانی که اکنون در وضعیت کاملا کنترل‌شده و مراقبت حرفه‌ای هستند از مصرف داروهای سیلوسایبین منع شوند که خبری ناامید کننده است.

این مقاله ترجمه صحیح و صادقانه از منبع اصلی است و نظرات ابراز شده لزوما نمایانگر نظرات ودیدگاه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

© The Independent

بیشتر از دیدگاه