«مذاکره ایران و عربستان سعودی با میانجیگری بغداد»

یک مقام ارشد سعودی هرگونه گفتگو با ایران را تکذیب کرد و دولت‌های عراق و ایران نیز در این باره توضیحی نداده‌اند

جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی پنج سال است که روابط دیپلماتیک ندارند - عکس از شبکه اجتماعی

به نوشته فایننشیال تایمز، عربستان سعودی و ایران پنج سال پس از قطع روابط دیپلماتیک، در تلاش برای اصلاح روابط خود مذاکراتی مستقیم داشته‌اند.

به نوشته این روزنامه چاپ لندن، اگرچه مقام‌های ارشد سیاسی این دو رقیب منطقه‌ای این موضوع را تکذیب کرده‌اند، اما یکی از مقام‌های ارشد سیاسی عربستان در این باره گفته که دور اول مذاکرات عربستان سعودی و ایران در ۹ آوریل در بغداد برگزار شد.

او که نامش اعلام نشده، گفته که این دور از مذاکرات شامل بحث در مورد حملات حوثی‌ها بود و به نظر می‌رسد که نتایج اولیه مثبت بوده است.

این مقام مسئول افزوده که سرپرستی هیئت سعودی را خالد بن علی الحمیدان، رئیس اطلاعات برعهده دارد و قرار است که دور دیگری از گفتگوها در هفته آینده برگزار شود.

روند مذاکرات با میانجیگری نخست‌وزیر عراق، مصطفی الکاظمی که ماه گذشته با شاهزاده محمد بن سلمان در ریاض گفتگو کرد، تسهیل می‌شود.

در مقابل، یک مقام ارشد دیگر سعودی هرگونه گفتگو با ایران را تکذیب کرد و دولت‌های عراق و ایران نیز در این باره توضیحی نداده‌اند. با وجود این، یک مقام عراقی و یک دیپلمات خارجی نیز مذاکرات را تأیید کرده‌اند.

یک مقام عراقی که نام او نیز اعلام نشده، اظهار داشته که بغداد «کانال‌های ارتباطی» بین ایران و مصر و ایران و اردن را نیز برقرار کرده است.

او افزوده: «نخست‌وزیر عراق بسیار علاقه‌مند است تا نقش پل ارتباطی بین قدرت‌های منطقه‌ای را بازی کند. این موضوع به نفع عراق است و به همین دلیل مذاکرات اینجا برگزار شده است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روابط عربستان سعودی که خود را رهبر جهان اسلام می‌داند و ایران که برترین قدرت شیعه در منطقه است، در ژانویه ۲۰۱۶ پس از حمله هواداران تندرو حکومت ایران به سفارت عربستان سعودی در تهران، به پایین‌ترین سطح خود رسید. این حمله به دلیل اعدام شیخ نمر، روحانی شیعه در عربستان سعودی انجام شد.

در سال ۲۰۱۸ و با خروج دونالد ترامپ از برجام، تنش بین دو کشور افزایش یافت و شاهزاده محمد بن سلمان پشتیبان سرسخت سیاست فشار حداکثری علیه تهران بود.

اما در پی این ماجرا، حوثی‌ها به تأسیسات نفتی آرامکو حمله کردند و مسئولیت آن را برعهده گرفتند. اما مقامات آمریکایی و سعودی ایران را به دلیل پشتیبانی از حوثی‌ها، مقصر دانستند.

به نظر می‌رسد مذاکرات انجام شده در بغداد در این ماه اولین بحث سیاسی مهم بین دو کشور از سال ۲۰۱۶ است. این مذاکرات در حالی صورت می‌گیرد که جو بایدن در صدد احیای توافق هسته‌ای است که ایران در سال ۲۰۱۵ با قدرت‌های جهانی امضا کرده و تنش منطقه‌ای را کاهش می‌دهد .

ریاض که مخالف توافق هسته‌ای بود، گفته است که مانع مذاکرات هسته‌ای نخواهد شد، اما خواستار آن است که قدرت‌های منطقه‌ای در هر مذاکره‌ای در مورد هرگونه توافق‌نامه جدید شرکت کنند و اصرار دارد که باید به برنامه موشکی ایران و فعالیت‌های منطقه‌ای توجه شود.

از سوی دیگر، عربستان سعودی مشتاق پایان دادن به جنگ خود در یمن علیه شورشیان حوثی مورد حمایت ایران است. آنها حملات خود را علیه شهرهای سعودی و زیرساخت‌های نفتی این کشور افزایش داده‌اند. حوثی‌ها امسال ده‌ها موشک به عربستان پرتاب کرده‌اند.

به نظر می‌رسد شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، نیز در راستای کمک به دولت جو بایدن، قصد دارد پس از ۶ سال جنگ با یمن را پایان بخشد. در ماه ژانویه نیز عربستان تحریم قطر را که به دلیل رابطه با تهران بر آن تحمیل شده بود، لغو کرد. این موضوع با استقبال ایالات متحده مواجه شد.

بیشتر از جهان