آژانس تأیید کرد: غنی‌سازی ۶۰ درصدی اورانیوم توسط ایران

آژانس گزارشی محرمانه در این مورد نیز به دولت‌های عضو تسلیم کرده است

غنی‌سازی ۶۰ درصدی ایران مورد اعتراض کشورهای بسیاری قرار گرفته است - Iranian Presidency Office/WANA (West Asia News Agency)/Handout via REUTERS 

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز شنبه اعلام کرد که ایران روند غنی‌سازی ۶۰ درصدی اورانیوم را در نیروگاه هسته‌ای (روزمینی) نطنز آغاز کرده است. مقامات جمهوری اسلامی پیش از این از خواست خود برای رساندن غنی‌سازی به این سطح خبر داده بودند و حالا این نهاد سازمان ملل آن ‌را تایید کرده است.

این بالاترین میزان غنی‌سازی اورانیوم در تاریخ برنامه هسته‌ای ایران است و در حالی صورت می‌گیرد که مذاکرات هسته‌ای بین ایران و گروه «چهار به اضافه یک» به صورت مستقیم و آمریکا به صورت غیرمستقیم در وین، پایتخت اتریش، در جریان است.

غنی‌سازی ۶۰ درصدی ایران مورد اعتراض کشورهای بسیاری قرار گرفته است؛ اتحادیه عرب با صدور بیانیه‌ای این اقدام را محکوم کرد و آن را حرکتی آشکار به سوی ساختن سلاح هسته‌ای دانست.

براساس برجام، ایران تنها اجازه غنی‌سازی اورانیوم تا سطح ۳.۶۷ درصدی را دارد. ایران اما در پی خروج آمریکا از برجام دست به اقداماتی فرای این توافق زده است. این کشور پیش از این غنی‌سازی اورانیوم را تا ۲۰ درصد انجام می‌داد که حالا آن‌را سه برابر کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این آخرین افزایش میزان غنی‌سازی در اعتراض به حمله هفته اخیر به تجهیزات زیرزمینی نطنز است که گفته می‌شود کار اسرائیل بوده است. ایران نیز انگشت اتهام را به سوی این کشور گرفته و خواهان دستگیری یک نفر در این مورد شده است که به گفته مقامات »چند ساعت» پیش از حمله به نطنز از کشور فرار کرده است.

این مظنون، رضا کریمی ۴۳ ساله و متولد کاشان است که رسانه‌های ایران تصویری از او را منتشر کرده‌اند. رسانه‌های ایران در ضمن خبر از صدور حکم جلب دستگیری آقای کریمی توسط پلیس بین‌المللی (اینترپول) را داده بودند اما تا لحظه نوشتن این خبر (بامداد یکشنبه در تهران) نام او در فهرست ۷۶۱۰ نفری که اینترپول برایشان «حکم قرمز» صادر کرده نیست. مجموعا ۲۰ ایرانی در این فهرست حضور دارند که بسیاری از آن‌ها به در خواست سایر کشورها تحت تعقیب هستند. شاخص ترین آن‌ها علی فلاحیان، وزیر سابق اطلاعات، است که به اتهام قتل عمد به درخواست آرژانتین تحت تعقیب است و اینترپول حکم جلش را صادر کرده است.

در بیانیه روز شنبه آژانس آمده است: «آژانس امروز تأیید می‌کند که ایران تولید «یو اف ۶» غنی‌شده تا سقف ۶۰ درصد را در تأسیسات هسته‌ای نطنز (روزمینی) آغاز کرده است.»

منظور از اصطلاح تخصصی «یو اف ۶» هگزافلوئوریدِ اورانیوم است، یعنی آن شکلی از اورانیوم که برای غنی‌سازی به سانتریفیوژها تزریق می‌شود.

خبرگزاری رویترز هم‌چنین از رویت گزارشی محرمانه از آژانس هسته‌ای برای دولت‌های عضو خبر داده که در آن جزئیات بیشتری از اقدامات ایران  آمده است. آژانس بین‌المللی هسته‌ای در این گزارش اعلام کرده که بازرسان این سازمان  نمونه‌ای از «یو اف ۶» تولیدشده در نطنز را برای تحلیل بیشتر به آزمایشگاه‌های خود برده‌اند.