حسن روحانی: می‌خواستم در کابینه دولت دو وزیر زن داشته باشم اما نشد

رئیس جمهور ایران مدعی‌ست در دولت او فعالیت زنان در عرصه مدیریتی پنج برابر قبل شده است

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران- Iranian Presidency / AFP

حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، در فاصله قریب به ۱۰۰ روز تا پایان عمر هشت سال ریاستش بر قوه مجریه کشور ادعا کرده است که می‌خواسته در کابینه دولت دوم خود دو وزیر زن معرفی کند اما از آنجا که «توانش محدود بوده» موفق به انجام این مهم نشده است.

با این‌حال حسن روحانی توضیح نداده است که عدم «توانایی» برای انتخاب دو وزیر زن از چه رو و با مخالفت یا سنگ‌اندازی چه نهادی میسر نشده است؟ این درحالی‌ست که در دوره دوم دولت روحانی مجلس شورای اسلامی ترکیبی هم‌سو با دولت داشت و به‌نظر نمی‌رسد که در آن مقطع با تصمیم روحانی مبنی بر گماردن زنان در منصب وزارت مخالفتی می‌کردند.

حسن روحانی که در جمع گروهی از  فعالان حوزه زنان و خانواده حاضر شده بود، گفته است که «اگر خانم‌ها اراده کنند، فرد، جناح و یا تفکری را بر مسند قدرت قرار دهند از این توان و قدرت برخوردار هستند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این ادعا درحالی بیان می‌شود که سرکوب سیستماتیک علیه زنان در جامعه ایران سال‌هاست که موردنظر فعالان حقوق مدنی و زنان در ایران بوده است؛ برخوردهای قهری مستمر با این فعالان و صدور احکام قضایی علیه آنها از یک‌سو و بی‌توجهی مقامات قانون‌گذار در تصویب قوانین حمایتی از زنان، از سوی دیگر گواه واضح و بی‌پرده‌ای از اعمال تبعیض سیستماتیک علیه زنان ایرانی‌ست.

حسن روحانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به آمارهای مربوط به حضور زنان در فعالیت‌های مدیریتی در کشور هم ادعا کرده است که « در آغاز دولت تدبیر و امید فقط ۵ درصد خانم‌ها در مدیریت میانی و بالا حضور داشتند و هدف‌گذاری این دولت رسیدن به رقم ۳۰ درصد بود که امروز به این رقم نزدیک‌تر شده‌ایم و به حدود ۲۶ درصد دست یافته‌ایم». بنا به این ادعا فعالیت زنان در عرصه مدیریتی ایران دو دولت او پنج برابر قبل شده است. 

رئیس جمهور ایران مدعی شده است که «یکی از افتخارات انقلاب اسلامی در حوزه زنان و خانواده است اما متأسفانه این موضوع به خوبی تبیین و معرفی نشده و آمارها و اطلاعات در این زمینه اعلام نشده است.»

در تمام دولت‌های ایران پس از انقلاب اسلامی سال ۱۳۵۷ تاکنون فقط یک‌بار یک زن به عنوان وزیر انتخاب شده است؛ مرضیه وحید دستجردی وزیر بهداشت دولت دوم محمود احمدی‌نژاد. کسی که سابقه نمایندگی مجلس را نیز در کارنامه داشت و در آن زمان از مطرح‌کنندگان طرح تفکیک جنسیتی در بیمارستان‌ها نیز بود. 

پیش از انقلاب ۵۷ و در دوران حکومت محمدرضا شاه پهلوی، دو تن از زنان ایران در مقاطع گوناگون به وزارت در مملکت رسیده بودند؛ فرخ‌رو پارسا و مهناز افخمی. خانم پارسا از نخستین زنان راه‌یافته به مجلس شورای ملی بود . ا و نخستین زن ایرانی بود که در دوران حکومت پهلوی به مقام وزارت رسید. وی در کابینه دوم و سوم امیرعباس هویدا از ۵ شهریور ۱۳۴۷ تا ۱ مهر ۱۳۵۴ وزیر آموزش و پرورش ایران بود.

خانم مهناز افخمی نیز از سال ۱۳۵۵ تا ۱۳۵۷ در سمت «وزیر مشاور در امور زنان» فعالیت می‌کرد.