تعداد قربانیان کرونا از سه میلیون نفر گذشت

ویروس مرگبار در عرض سه ماه، یک میلیون نفر دیگر را از پای در آورد

زنی که برای جانباختگان ویروس مرگبار کرونا در کلمبیا شمع روشن می‌کند- JOAQUIN SARMIENTO / AFP

تعداد قربانیان جهانی ویروس کرونا از سه میلیون نفر گذشت. یعنی تقریبا هم‌اندازه جمعیت مشهد، شیکاگو، تورنتو یا رم.

با وجود آغاز و پیشرفت روند واکسیناسیون در بسیاری از کشورهای جهان، کرونا همچنان بیداد می‌کند. در هندوستان بسیاری از سردخانه‌ها پر از جسد شده‌اند و تعداد کل جان‌باختگان نزدیک ۱۸۰ هزار نفر شده است. ترکیه با ده‌ها هزار ابتلای جدید مواجه شده و تعداد کل جان‌باختگان کرونا‌ در این کشور از ۳۵ هزار نفر گذشته است. تعداد کل جان‌باختگان در فرانسه نیز به ۱۰۰ هزار نفر رسیده است. این کشور حالا جزو باشگاه شومی با هشت کشور است که حداقل ۱۰۰ هزار نفر از شهروندان خود را بر اثر کرونا از دست دادند: فرانسه، روسیه، ایتالیا، بریتانیا، هند، مکزیک، برزیل و آمریکا.

حتی در آمریکا هم با وجود پیشرفت گسترده واکسیناسیون و واکسینه شدن کامل حدود ۳۰ درصد از کشور، در برخی نقاط شاهد افزایش موارد ابتلا هستیم. دو هفته پیش در ایالت فلوریدا با ساحل‌های باز و پرگردشگرش شاهد این بودیم و این روزها در ایالت سردسیرِ میشیگان در شمال کشور که در آن روزی ۵۰ نفر بر اثر کرونا جان خود را از دست می‌دهند.

در یک سال و نیم گذشته که از همه‌گیری کرونا می‌گذرد، کشورهای ثروتمندی مثل آمریکا بیشتر با این ویروس دست و پنجه نرم کرده‌اند. حالا اما واکسیناسیون در این کشورها به سرعت پیش می‌رود و در عوض کشورهایی با بنیه مالی کم‌تر در آسیا، اروپای شرقی و آمریکای لاتین به مراکز جدید این ویروس بدل شده‌اند. هند و ترکیه دو نمونه بوده‌اند. ایران نیز جزو همین موارد است. لهستان، روسیه، اوکراین، فیلیپین، عراق و اندونزی از دیگر کشورهایی هستند که در روزهای گذشته با مواردی بسیار بالا مواجه شده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سرعت مرگ و میر نیز بالا رفته است. همه‌گیری از اوایل سال ۲۰۲۰ در شهر ووهانِ چین آغاز شد. نُه ماه طول کشید تا یک میلیون نفر قربانی این ویروس شوند. تنها چهار ماه بعد تعداد کل جان‌باختگان به دو میلیون رسید. حالا در عرض سه ماه شاهد رسیدن به عدد سه میلیون نفر هستیم.

تعداد جان‌باختگان تنها بخشی از ماجرا است. خیلی‌ها جان خود را از دست ندادند اما به عوارضی دچار شده‌اند که برخی‌ تا آخر عمر همراه‌شان خواهد بود. معاش و زندگی بسیاری نابود شده است.

این تعداد سه میلیون هم قطعا کامل نیست و تنها بخشی از واقعیت است. مرگ خیلی‌ها به نام آنفولانزا یا ذات‌الریه ثبت شده در حالی که کرونا دلیل واقعی آن بوده است. 

اثر اقتصادی ویروس نیز ویرانگر بوده است. بسیاری مشاغل نابود شده‌اند. نابرابری‌ها در بسیاری جوامع مختلف به شدت افزایش یافته‌اند.

در ماه‌های اخیر شاهد موفقیت واکسیناسیون در برخی کشورها بودیم. آمریکا و بریتانیا که دو کشور زخم‌خورده جهان از همه‌گیری کرونا هستند موفق شده‌اند بخش قابل توجهی از جمعیت خود را واکسینه کنند. موفق‌ترین کشور جهان اما اسرائیل بوده که اکثریت جمعیتش واکسینه شده‌اند. امارات متحده عربی نیز از دیگر کشورهای موفق بوده است.

در خیلی کشورها اما ضعف بنیادین نظام‌های خدمات درمانی آشکار و واضح است. مثلا لهستان که هم کمبود کادر درمانی دارد و هم کمبود بودجه بهداشت. تعداد بیمارانی که از دستگاه‌های تنفسی استفاده می‌کنند حالا به بیشترین میزان در تاریخ این کشور رسیده است. دولت روز چهارشنبه اعلام کرد محدودیت‌های کنونی یک هفته تمدید می‌شوند. این باعث شد آن‌هایی که امید داشتند فصل سنتی تعطیلات در این کشورِ کاتولیک، در ماه مه، مطابق گذشته پیش برود نومید شوند. حالا صاحبان مشاغل و هتل‌داران دست به اعتراض زده‌اند.

بسیاری از موفقیت کشورهای شرق آسیا گفتند، از ژاپن و کره جنوبی گرفته تا چین و ویتنام. اما این کشورها هم هر کدام با چالش‌هایی روبرو هستند. ژاپن در حالی می‌خواهد این تابستان بازی‌های جهانی المپیک را برگزار کند که کشور تازه از اعلام «وضعیت اضطراری» بیرون آمده است. دولت این کشور روز جمعه محدودیت‌های جدیدی در توکیو و سایر شهرها اعلام کرد تا جلوی موج چهارم را بگیرد.

یک مسئله دیگر گونه‌های جدید ویروس است که در نقاط مختلف، از بریتانیا تا برزیل و آفریقای جنوبی پیدا شده‌اند.

در برزیل ۳۶۸ هزار نفر تا به حال جان باخته‌اند. بیمارستان‌های پر است، انواع و اقسام گونه‌های جدید شیوع پیدا کرده‌اند و واکسیناسیون بسیار کند انجام می‌شود.

در مکزیک شاهد جان‌باختن بیش از ۲۱۱ هزار نفر بوده‌ایم اما هنوز تنها حدود ده درصد کشور واکسینه شده‌اند. روزنامه «نیویورک تایمز» اخیرا با شهروندی در شهرِ مکزیکو، پایتخت مکزیک، گفتگو کرده بود که ۱۱ نفر از اعضای خانواده‌اش را از دست داده است.

در هندوستان میزان جان‌باختگان از ۱۷۵ هزار نفر گذشته است. تا به حال ۱۱۴ میلیون نفر حداقل یک دوز واکسن را دریافت کرده‌اند اما این در این دومین کشور پرجمعیت جهان یعنی تنها حدود ۷ درصد کل جمعیت. ایالت پرجمعیت ماهاراشترا، جایی که شهر مومبای (بمبئی) در آن واقع شده و سال‌ها است جهانیان فیلم‌هایش را تماشا می‌کنند، بخصوص از نقاط اصلی شیوع است و هر روز ده‌ها نفر در آن جان می‌سپارند. تنها در روز شنبه شاهد مرگ ۱۳۴۱ نفر و ۲۵۰ هزار مورد ابتلای جدید به این ویروس در کل هند بودیم که بسیاری‌ از آن‌ها از ساکنین این ایالت بودند.

مارتین فان کرخوو، از رهبران سازمان جهانی بهداشت در موضوع کرونا، گفت:‌ «ما اقدامات ثابت‌شده‌ای برای کنترل این ویروس داریم و پس از ۱۶ ماه که از آغاز یک همه‌گیری گذشته امروز نباید در این اوضاع کنونی می‌بودیم.»

بیشتر از جهان