واکسن کرونا برای زنان باردار خطری ندارد

در صورت امکان «بهتر» است زنان باردار واکسن فایزر یا مدرنا دریافت کنند

احتمال زایمان زودرس در زنان مبتلا دو تا سه برابر بیشتر است - JOAQUIN SARMIENTO / AFP

محققان دولت بریتانیا اعلام کردند تزریق واکسن کووید به زنان باردار خطری ندارد و کارشناسان و کنشگران نیز از این موضع‌گیری ابراز خرسندی کردند.

پس از آن که داده‌های تحقیقاتی ایالات متحده نشان داد حدود ۹۰ هزار زن باردار واکس‌زده دچار هیچ مشکلی نشده‌اند، کارگروه مشترک تزریق واکسن و ایمن‌سازی (جی.سی.وی.آی) با عدول از موضع قبلی خود اعلام کرد مادران باردار هم می‌توانند هم‌زمان با بقیه مردم واکسن دریافت کنند.

این کارگروه افزود در صورت امکان «بهتر» است زنان باردار واکسن فایزر یا مدرنا را دریافت کنند. توصیه نکردن واکسن آسترازنکا به خاطر نگرانی از لخته شدن خون نیست، بلکه به دلیل آن است که در مورد آثار آن بر زنان باردار هیچ داده‌ای وجود ندارد.

در بیانیه روز جمعه وزارت بهداشت و مددکاری اجتماعی بریتانیا آمده است: «هیچ شواهدی در مورد ناایمن بودن سایر واکسن‌ها برای زنان باردار وجود ندارد اما انجام تحقیقات بیش‌تر ضروری است.»

سالانه در انگلستان و ولز حدود ۷۰۰ هزار زن وضع حمل می‌کنند. گمان می‌رود زنان پابه‌ماه بیشتر در خطر ابتلای شدید به کرونا باشند و احتمال زایمان زودرس در زنان مبتلا دو تا سه برابر بیشتر است.

محققان گفته‌اند این تغییر موضع در مورد واکسن «به همه زنان باردار بریتانیایی امکان می‌دهد مناسب با حال و روز خودشان تصمیم بگیرند».

وِی شِن لیم، استاد ارشد دانشگاه و رئیس بخش کووید‌-۱۹ این کارگروه، گفت: «از زنان باردار می‌خواهیم با پزشک خود در مورد خطرات و مزیت‌های تزریق واکسن مشورت کنند و توصیه می‌کنیم زنان بارداری که در معرض خطر بروز علایم شدید کووید‌- ۱۹ هستند به محض آن‌که نوبتشان شد فورا واکسن تزریق کنند.»

او افزود: «همه انواع واکسن‌ کووید‌-۱۹ موجود در بازار برای زنان باردار ایمن است. در ایالات متحده تحقیقاتی در مورد  ایمنی واکسن فایزر- بیونتک و مدرنا برای زنان باردار انجام شده و داده‌های واقعی وجود دارد، بنابراین توصیه می‌کنیم در تزریق این واکسن‌ها اولویت را به زنان باردار بدهند.»

دکتر مری رمزی، رئیس بخش ایمن‌سازی سازمان بهداشت عمومی انگلستان، گفت این داده‌ها به ما «اطمینان می‌دهد»‌ که زنان باردار می‌توانند واکسن بزنند.

گمان می‌رود اجرای طرح واکسیناسیون تا کنون موجب نجات جان دست‌کم ۱۰ هزار نفر و کاهش ۷۵ درصدی آمار بستری شدن افراد بالای ۸۰ سال در بخش مراقبت‌های ویژه شده است.

مری آگیه‌وا آگیاپونگ، پرستاری بود که چند روز پس از زایمان به کرونا مبتلا شد و جان باخت. شوهرش گفت امیدوار است گسترش طرح واکسن‌زنی به زنان باردار باعث شود سایر خانواده‌ها به بلایی که سر خانواه‌اش آمده دچار نشوند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ارنست بوآتنگ در مصاحبه با گاردین گفت:«من زنم را از دست دادم و دو فرزندم بی‌مادر شدند. امیدوارم برای هیچ خانواده‌ای پیش نیاید که زنی به بیمارستان برود و از زایمان جان سالم به در نبرد. اگر به ایمنی این واکسن‌ها اطمینان داریم و می‌دانیم این تصمیم بالینی درستی است باید همین کار را بکنیم چون باید از زنان باردار حفاظت کرد. من از هر گزینه مثبتی برای حفاظت از زنان باردار به بهترین شکل استقبال می‌کنم. اما حتی بعد از تزریق واکسن به زنان باردار هم باید سایر تدابیر را نیز برای حفاظت از آنان انجام داد.»

دانشکده سلطنتی زنان و زایمان (آر.سی.او.جی) و دانشکده سلطنتی مامایی (آر.سی.ام) نیز از این موضع جدید استقبال کردند.

دکتر ادوارد موریس، رئیس دانشکده سلطنتی زنان و زایمان، گفت:«تزریق واکسن به بهترین شکل از زنان باردار در برابر کووید‌-۱۹ محافظت می‌کند. این بیماری گاهی ممکن است بسیار شدید باشد.»

او افزود:«معتقدیم هر زنی باید خودش با در نظر گرفتن خطرات و مزیت‌ها تصمیم بگیرد که واکسن دریافت کند یا نه و به زنان باردار توصیه می‌کنیم با مراجع مطمئن مانند پزشک خانواده، متخصص زنان و زایمان یا ماما یا مددکاران بهداشتی مستقر در مراکز تزریق واکسن مشورت کنند.»

دکتر موریس گفت:«زنان جوان غیرباردار هم‌اکنون واکسن کووید‌- ۱۹ را دریافت می کنند و این تغییر موضع به همه زنان باردار بریتانیایی هم امکان می‌دهد به فراخور حال و روز خودشان تصمیم بگیرند.»

دکتر مری راس‌دِیوی، مدیر بخش مامایی تخصصی و تزریق واکسن کووید‌- ۱۹ در دانشکده سلطنتی مامایی، گفت:‌«در نهایت همه‌چیز به انتخاب خود زنان بستگی دارد و ماماها و متخصصان زایمان هم به آنان کمک می‌کنند تا آگاهانه و درست تصمیم بگیرند.»

او گفت:«هم‌اکنون باید از مجریان طرح تزریق واکسن ملی، پزشکان خانواده و مجریان طرح خدمت‌رسانی به مادران حمایت کرد تا سامانه‌ها و روال‌هایی برای پشتیبانی از زنانی پدید آورند که می‌خواهند واکسن بزنند تا کار برایشان هرچه آسان‌تر شود.»

در ماه ژانویه سازمان جهانی بهداشت دستورالعمل هشدار علیه واکسن نزدن زنان باردار را کنار گذاشت. در دستورالعمل جدید این سازمان آمده هنوز برای ارزیابی ایمنی واکسن برای زنان باردار «داده‌های بسیار اندکی» وجود دارد اما این دلیل نمی‌شود «گمان کنیم خطرات این کار از مزیت‌های آن بیشتر است».

هلن داناوان، رئیس بخش تخصصی پرستاری عمومی دانشکده سلطنتی پرستاری، می‌گوید:«به دلایل اخلاقی نمی‌توان زنان باردار را در برنامه‌های آزمایش واکسن شرکت داد اما اکنون بر اساس داده‌های واقعی می‌دانیم که چطور اجرای برنامه تزریق واکسن کرونا در بریتانیا را جلوتر ببریم. از زنان می‌خواهیم در صورت نگرانی در مورد تزریق واکسن با مامای خود مشورت کنند.»

© The Independent