حمله احمدی‌نژاد به برجام، دولت روحانی و مذاکرات وین

«عزّت ما را له کردید و اقتصاد و صنعت هسته‌ای کشور را به نابودی کشاندید»

محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری سابق ایران- عکس از انتخاب

محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری پیشین ایران، در سخنانی به‌شدت به دولت حسن روحانی حمله کرد و گفت که این دولت «صلاحیت مذاکره» ندارد.

به گزارش وبسایت «دولت بهار» که نظرات آقای احمدی‌نژاد را منتشر می‌کند، او «در دیدار با جمعی از مردم استان یزد که برای دعوت از او برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری روز پنجشنبه ۲۶ فروردین ۱۴۰۰ به تهران آمده بودند» صحبت می‌کرد.

رئیس جمهوری سابق ایران در گفته‌هایش از توافق هسته‌ای ایران و شش قدرت جهانی (برجام) که در سال ۱۳۹۴ نهایی شد، انتقاد کرد و گفت: «برجام جز خسارت، چه چیز دیگری برای ملّت داشته است؟ عزّت ما را له کردید و اقتصاد و صنعت هسته‌ای کشور را به نابودی کشاندید.»

او افزود: «کسانی که معلوم شد بلد نیستند و نمی‌توانند مذاکره کنند و سرشان کلاه می‌گذارند، چرا دوباره باید از طرف ملّت ایران برای مذاکره بروند؟ آن‌ها نشان داده‌اند که صلاحیت چنین کاری را ندارند. همین‌ها با قرارداد الجزایر در موضوع لانه جاسوسی آمریکا قراردادی را بستند که تا کنون بیش از ده میلیارد دلار غرامت داده‌ایم اما یک ریال هم نتوانسته‌ایم از آمریکایی‌ها پس بگیریم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اشاره او به توافقنامه‌ای بود که دولت ایران به ریاست جمهوری علی خامنه‌ای و نخست وزیری محمدعلی رجایی در سال ۱۳۶۰ با دولت رونالد ریگان رئیس جمهوری وقت آمریکا امضا کرد. آمریکا پس از اشغال سفارت و گروگانگیری اتباعش در ایران، میلیاردها دلار از دارایی‌های جمهوری اسلامی را مسدود کرده بود و غرامت گروگانگیری را هم از همان محل برداشت کرد.

آقای احمدی‌نژاد با حمله به حسن روحانی و کابینه او گفت: «ملّت ایران، امروز شما را از اساس قبول ندارد و بنا بر نظرسنجی‌هایی که خودتان انجام داده‌اید رئیس دولت‌تان، فقط دو درصد محبوبیت دارد. از طرف چه کسی می‌خواهید بروید تعهّد بدهید و تبعات آن را به گردن ملت بیندازید؟»

او در باره مذاکرات جاری در وین برای احیای برجام گفت: «مذاکره‌ای در کار نیست. بحث بر سر این است که چه چیز دیگری را [ایران باید به طرف مقابل] باید بدهد. بعد می‌گویند اگر ما نبودیم، باید همه‌اش را می‌دادند.»