استقبال ظریف از «خروج مسئولانه» نظامیان آمریکا از افغانستان

«گروه طالبان باید با استفاده از این فرصت بلافاصله مذاکره جدی را با دولت افغانستان آغاز کند»

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران- ATTA KENARE / AFP

وزیر امور خارجه ایران روز جمعه در یک نشست مجازی با حضور مشاور امنیت ملی افغانستان و همتای هندی خود، خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان را «یک اقدام مثبت» دانست و گفت طالبان نباید از این فرصت برای افزایش خشونت استفاده کند.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، محمدجواد ظریف در نشست گفت‌وگوی «رایسینا» گفت، ایران از «خروج مسئولانه» نیروهای آمریکایی از افغانستان استقبال می‌کند و باور دارد که حضور نیروهای خارجی «هیچ زمانی برای امنیت منطقه و افغانستان مفید نبوده است.»

وی تأکید کرد «گروه طالبان باید با استفاده از این فرصت بلافاصله مذاکره جدی را با دولت افغانستان آغاز کند. طالبان نمی‌توانند منتظر بمانند تا خلاء به وجود بیاید و بخواهد از این خلاء استفاده کند و افغانستان وارد جنگ داخلی شود.» وی گفت طالبان می‌تواند بخشی از روند مذاکره باشد، اما «نمی‌تواند آن را در کنترل خود داشته باشد.»

گفت‌وگوی رایسینا از سال ۲۰۱۶ تاکنون با همکاری وزارت امور خارجه هند و اندیشکده شناخته شده آن کشور به نام «بنیاد تحقیقاتی هند» برگزار می‌شود، و امسال به صورت وبینار برگزار شد.

وزیر امور خارجه ایران در این نشست گفت، می‌دانیم که طرح طالبان «برقراری دوباره امارت اسلامی افغانستان است، ولی این طرح عملی نیست و توافق عمومی در مورد آن وجود ندارد. طالبان باید بدانند که بازگشت افغانستان به دهه ۹۰ میلادی ناممکن است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ظریف همچین تاکید کرد که ایران و منطقه اجازه نمی‌دهد افغانستان به جنگ برگردد و از آنچه «نیروهای دموکراتیک» در کابل خواند، خواست تا «موضع واحد در مذاکرات» اتخاذ کنند تا مذاکرات صلح به نتیجه برسد.

دولت سابق آمریکا با هدف پایان دادن به طولانی‌ترین جنگ آمریکا، با گروه طالبان وارد مذاکره شد و سال گذشته توافق کرد در ازای خروج نظامیان خارجی از افغانستان، آن گروه اسلامگرای افراطی از اقدامات و حملات خشونت‌بار خود در افغانستان دست بردارد.

جو بایدن رییس جمهوری ایالات متحده روز چهارشنبه اعلام کرد روند خروج کلیه نیروهای نظامی از افغانستان از اول ماه مه سال جاری میلادی طبق توافق دونالد ترامپ رئیس جمهوری سابق آمریکا با طالبان آغاز خواهد شد و این روند تا یازدهم سپتامبر امسال تکمیل خواهد شد.

جمهوری اسلامی همواره حضور نظامی آمریکا و کشورهای فرامنطقه‌ای را در خاورمیانه عامل بی‌ثباتی در منطقه معرفی کرده و خواهان خروج آنها بوده است. این در حالی است که آمریکا و متحدان آن، فعالیت‌های مخرب ایران را از عوامل عمده بی‌ثباتی در منطقه می‌دانند.

آمریکا پس از حملات تروریستی یازدهم سپتامبر ۲۰۰۱ به برج‌های دوقلوی نیویورک و ساختمان وزارت دفاع در حومه واشینگتن، به افغانستان که پایگاهی برای سازمان تروریستی القاعده بود حمله نظامی کرد و حکومت طالبان را ساقط کرد، اما جنگ تا امروز ادامه یافت.