چرا شاهزاده فیلیپ، لقب «پادشاه» نداشت؟

شوهر ملکه حاکم باید با عنوان «شاهزاده مصاحب» خوانده شود

در حالی که سوگواری برای همسر ملکه که در سن ۹۹ سالگی درگذشت، همچنان ادامه دارد، نظرها بیشتر و بیشتر به زندگی و وظایف دوک ادینبورگ جلب شده است.

روز جمعه، خانواده سلطنتی در بیانیه‌ای خبر درگذشت شاهزاده فیلیپ را اعلام کرد که در آن آمده بود: «با کمال تاسف، والاحضرت ملکه، مرگ همسر محبوب خود، والاحضرت شاهزاده فیلیپ، دوک ادینبورگ، را به اطلاع می‌رساند. والاحضرت امروز صبح در آرامش در قلعه ویندزور درگذشت. اعلامیه‌های بعدی در موعد مقرر اعلام خواهد شد. خانواده سلطنتی در سوگواری از دست دادن او، با مردم سراسر جهان همراه می‌شود.»

ملکه و شاهزاده فیلیپ در سال ۱۹۴۷ ازدواج کردند. شاهزاده فیلیپ، پیش از ازدواج عناوین سلطنتی خود به عنوان شاهزاده یونان و دانمارک را واگذار کرد تا در عوض، عنوان دوک ادینبورگ را دریافت کند.

با این حال، هنگامی که ملکه الیزابت دوم پس از مرگ پدرش در سال ۱۹۵۲ به سلطنت رسید، شوهرش عنوان پادشاه انگلستان را کسب نکرد، بلکه به او لقب «شاهزاده مصاحب» (Prince Consort) داده شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در سال ۱۹۵۷،ملکه رسما به شوهرش لقب شاهزاده اعطا کرد. در آن زمان، دربار بیانیه‌ای را منتشر کرد که در آن آمده بود: «مایه خشنودی ملکه است که در تاریخ ۲۲ فوریه ۱۹۵۷، تحت مهر اعظم قلمرو، به والاحضرت دوک ادینبورگ، صاحب عناوین شوالیه، شوالیه صلیب اعظم، نشان و شان شاهزاده پادشاهی متحده بریتانیا و ایرلند شمالی، وایت‌هال را اعطا کند. مایه خرسندی ملکه است که اراده و شعف خود را از این که زین پس والاحضرت دوک ادینبورگ به عنوان والاحضرت شاهزاده فیلیپ، دوک ادینبورگ شناخته می‌شوند، ابراز دارند.»

دوک ادینبورگ عنوان پادشاه نگرفت زیرا به موجب قانون، همانطور که به همسران پادشاهان لقب «ملکه مصاحب» داده می‌شود، شوهر یک ملکه حاکم هم باید با عنوان «شاهزاده مصاحب» خوانده شود.

بنا بر قوانین دیرینه سلطنتی، عنوان پادشاه تنها به کسی اعطا می شود که وارث تاج و تخت باشد و بتواند سلطنت کند که این امر برای ملکه و شاهزاده چارلز، پسر ارشد شاهزاده فیلیپ هنگامی که به سلطنت برسد، صادق است.

هنگامی که شاهزاده چارلز تاج و تخت را به دست آورد، ممکن است همسرش کامیلا پارکر-بولز، عنوان «ملکه مصاحب» را به خود اختصاص دهد؛ اگرچه کاخ ولیعهد پیش از این اعلام کرده که «چنین در نظر گرفته شده که خانم پارکر-بولز به هنگام پادشاهی ولیعهد، لقب والاحضرت پرنسس مصاحب را دریافت کند.»

پس از مرگ شاهزاده فیلیپ، که در پی بستری شدن وی در بیمارستان برای درمان یک عفونت رخ داد، خانواده سلطنتی از سراسر جهان پیام تسلیت دریافت کرده است.

دوک تنها چند ماه پیش از تولد ۱۰۰ سالگیش درگذشت.

© The Independent

بیشتر از زندگی