گزارش رویترز از تصمیم‌های اقتصادی حزب‌الله به عنوان زمینه‌ساز فروپاشی کامل لبنان

ارزش پول ملی لبنان به شدت افت کرده است و هیچ چشم‌انداز مشخصی برای نجات آن دیده نمی‌شود

این اقدامات حزب الله ترس از انفجار از درون در لبنان را، که مسئولان آن دیگر نمی‌توانند مواد خوراکی و سوخت لازم را تهیه کنند، بالا برده است.- AFP

حزب الله لبنان با صدور کارت‌های سهمیه‌بندی غذا، واردات دارو و آماده‌سازی انبار برای ذخیره سوخت از حامی اصلی خودش، یعنی جمهوری اسلامی ایران، زمینه فروپاشی تمام‌عیار آن کشور در هم شکسته را فراهم کرده است.

خبرگزاری رویترز روز جمعه در گزارشی با این مقدمه از قول سه منبع آگاه، این اقدامات حزب الله در پاسخ به بحران شدید اقتصادی را، توسعه خدمات این جنبش مسلح به پایگاه وسیع اجتماعی خود در بین شیعیان لبنان دانست.

بر اساس این گزارش، این گام‌ها ترس از انفجار از درون در لبنان را، که مسئولان آن دیگر نمی‌توانند مواد خوراکی و سوخت لازم را تهیه کنند، بالا برده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

لیلا حاطوم از مشاوران کفیل نخست وزیری لبنان، در پاسخ به پرسش رویترز در این زمینه گفت، فارغ از سیاست، کشور در شرایطی نیست که بخواهد دست رد به کمک بزند.

ارزش پول ملی لبنان در ماه‌های اخیر به شدت افت کرده است و هیچ چشم‌انداز مشخصی برای نجات آن دیده نمی‌شود. قیمت مواد غذایی بیش از ۴۰۰ درصد افزایش داشته است.

درگیری مردم در فروشگاه‌ها، در حالی که بسیاری به زباله گردی روی آورده‌اند، به یک رویداد معمول تبدیل شده است. در یک نزاعی که همین هفته بر سر غذا رخ داد، یک نفر کشته و دو نفر مجروح شدند.

منابع رویترز که هویت آنها در گزارش ذکر نشده می‌گویند تصمیم‌های حزب‌الله می‌تواند به جوامع تحت حمایتش، نه تنها اعضای گروه بلکه ساکنان عمدتا شیعه در نواحی تحت سلطه آن، نوعی سپر دفاعی در برابر بحران کنونی به‌وجود می‌آورد.

برخی تحلیلگران نیز بر این عقیده هستند که این اقدامات حزب‌الله در عین حال می‌تواند بروز هرگونه ناآرامی در میان هسته مرکزی حامیان آن گروه شبه نظامی مورد حمایت ایران را مهار و کنترل کند.

مسئولان حزب الله، که یا متحدان و هم‌پیمان‌های خود در پارلمان و دولت اکثریت را در دست دارند، به درخواست رویترز برای اظهارنظر پاسخ نداده‌اند.