استقبال بریتانیایی‌ها از ویزای دورکاری امارات

از هر پنج ویزای کار از راه دور در دبی، یکی، نصیب یک بریتانیایی شده است

متقاضیان این ویزا مشتاق بهره‌ بردن از سبک زندگی مجلل در امارات، هستند-GIUSEPPE CACACE / AFP

تام پوردی که اهل لندن است، در ماه اکتبر [سال گذشته]، برای یک تعطیلات کاری کوتاه به دبی سفر کرد. او قصد داشت تنها چند هفته بماند اما اکنون ماه آوریل است و او هنوز آنجا است.

در حالی که بریتانیا هنوز درگیر قرنطینه است، پوردی با بهره‌گیری از طرح جدید ویزای کار از راه دور دبی، پر‌زرق‌و‌برق‌ترین شهر امارات متحده عربی را به خانه موقت خود تبدیل کرده است.

با تلاش کشور ثروتمند امارت برای بازگشایی مجدد اقتصاد متکی به جهانگردی خود، از زمان اعلام این ویزای یک ساله در ماه اکتبر، از هر پنج ویزا برای کار از راه دور در دبی، یکی، نصیب یک بریتانیایی شده است.

این ویزا (که در ماه مارس به کل امارات متحده عربی گسترش یافت) تاکنون برای حدود دو هزار نفر صادر شده است. متقاضیان این ویزا مشتاق بهره‌ بردن از مالیات بر درآمد ندادن در دبی، آفتاب تابان در همه ماه‌های سال و سبک زندگی مجلل در امارات، هستند.

پوردی که در بخش فروش شرکت رسانه‌های ورزشی اسپورتس‌پرو کار می‌کند، می‌گوید: «من در زمستان برای چند هفته به اینجا مسافرت کردم و واقعا هر روز از اقامتم در اینجا را دوست داشتم. برای همین تصمیم گرفتم آن را دائمی کنم. چون یک مرد مجرد و بی‌اهل‌وعیال هستم، مشتاق بودم كه از قرنطینه دوم فرار كنم و به همین دلیل سرانجام در دبی مستقر شدم. من اینجا چند دوست پیدا کرده‌ام و خیلی زیاد گلف بازی می‌کنم. حضور در اینجا، همه‌اش تفریح است.»

قبل از همه‌گیری، شرکت اسپورتس‌پرو در لندن مستقر بود و کارمندانش پنج روز در هفته در دفتر  لندن کار می‌کردند. پوردی می‌گوید‌ که با این حال‌، حتی قبل از کرونا، این شرکت از نظر دورکاری «به طور فزاینده‌ای انعطاف‌پذیر» شد.

رئیس او، «بسیار خوشحال است که کارکنانش از راه دور کار می‌کنند.» پوردی معتقد است که این شرکت، مانند بسیاری شرکت‌های دیگر در بریتانیا، ممکن است هرگز به سیستم کار در دفتر باز نگردد. از آن زمان، تیم مدیریت اسپورتس‌پرو به خارج از لندن نقل مکان کرده است. یکی از رؤسای او به ادینبورگ و مدیرعامل شرکت نیز به سوئد  نقل‌مکان کرده است.

او می‌گوید: «همه واقعا از کار از راه دور لذت می‌برند [...] هیچ نشانه‌ای از بازگشت ما به دفتر وجود ندارد. ما می‌توانیم از طریق زوم و ابزارهای دیگر، در ارتباط باشیم. بدیهی است که دلم برای همکارانم تنگ می‌شود اما برای انجام کار نیاز نیست که روزانه با آن‌ها صحبت کنم یا در همان اتاقی باشم که آن‌ها هستند.»

ایسام کاظم، مدیرعامل شرکت بازاریابی گردشگری و بازرگانی دبی، می‌گوید که ماه مارس، «اوج درخواست برای این ویزا» بوده است. به گفته كاظم، متقاضیان [بریتانیایی] این ویزا از نحوه مدیریت دولت خود در مدت همه‌گیری، ناراضی‌اند. از طرفی، «تعهد دبی به حفظ امنیت، در عین باز کردن درها به روی جهانیان»، علت دیگر جذابیت این ویزا است.

۴۰۰ ویزا از دوهزار ویزایی که تاکنون صادر شده، نصیب شهروندان بریتانیایی شده است و بدین ترتیب، بریتانیا در گروه «سه متقاضی برتر» برای ویزای کار از راه دور در امارات بوده است.

وی اضافه می‌کند: «همچنین شاهد این هستیم که هم‌اینک بیش از ۱۸ هزار نفر خارجی از ویزای رایگان گردشگری امارات استفاده می‌کنند. بسیاری از آن‌ها اکنون با انتخاب زندگی و کار از راه دور، دبی را به عنوان یک اقامتگاه نیمه‌دائمی برای خود انتخاب کرده‌اند.»

یک سال قبل از اعلام این ویزا، خارجی‌های زیادی در امارات با از دست دادن کار خود در موجی آنجا را ترک کردند تا در دوره قرنطینه کنار خانواده‌های خود باشند. اعلام این ویزا در ماه اکتبر راهی برای جذب شمار بیشتری از کارگران خارجی بوده است. مهاجران حدود ۹۰ درصد از جمعیت ۱۰ میلیون نفری امارات را تشکیل می‌دهند.

صدور این ویزا برای این کشور عربی هم یک اقدام حیاتی است تا به مقصد طولانی‌مدت خارجی‌ها تبدیل شود. تا قبل از سال ۲۰۱۸، ویزای اقامت دو ساله با اعلام یک کارفرمای مشخص، تنها گزینه افرادی مشتاق اقامت در امارات بود.

در سال ۲۰۱۸، ویزای بازنشستگی پنج‌ساله معرفی شد و پس از آن اصلاحات دیگر به سرعت به وقوع پیوست.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در سال ۲۰۱۹، این کشور صدور «ویزای طلایی» پنج یا ۱۰ ساله برای سرمایه‌گذاران و بازرگانان برجسته را آغاز کرد و در سال ۲۰۲۰ آن را به بخش‌های بیشتری تعمیم داد. در ژانویه ۲۰۲۱، در یک تصمیم بزرگ و غیرمنتظره، دولت امارات برای اولین بار اعلام کرد که به خارجی‌ها، تابعیت اماراتی خواهد داد.

در کنار طرح ویزای کار از راه دور در سراسر کشور که در ماه مارس اعلام شد، شیخ محمد بن راشد آل مکتوم، حاکم دبی، از تصویب ویزای توریستی چند بار ورود برای همه ملیت‌ها هم خبر داده است.

البته توجه به این نکته مهم است که این ویزاها بی قیدوشرط نیستند. برای دریافت بیشتر آن‌ها، متقاضی ویزا باید چیزی بیش از یک حداقل مشخص درآمد ماهانه یا مقدار مشخصی پس‌انداز داشته باشد؛ برای مثال، برای ویزای از راه دور، شما باید حداقل پنج هزار دلار در هر ماه درآمد داشته باشید تا درخواست دهید. هزینه ویزا ۲۸۷ دلار در سال است، به علاوه بیمه درمانی با پوشش معتبر در امارات و کارمزد صدور ویزا. عنصر فقدان مالیات بر درآمد نیز ممکن است لزوما شامل متقاضی نشود و به این که اهل کدام کشور هستید بستگی دارد؛ چون ممکن است به حکم قانون کشور خودتان همچنان مجبور باشید برای درآمدی که خارج از کشور خود کسب می‌کنید، هم مالیات بدهید. اغلب افراد باید برای مالیات، خود را در کشورشان غیرمقیم معرفی کنند (که با داشتن یک کار تمام‌وقت در آنجا امکان‌پذیر نیست). اما برای بسیاری، مانند پوردی، جذابیت امارات فقط فقدان مالیات بر درآمد نیست.

«[دبی] بهشت ​​روی زمین است؛ از نظر من بهترین مکان برای زندگی است. آفتاب زیبا و عالی در هر روز سال مسلما از زندگی در آپارتمان سرد و یک‌خوابه من در لندن در تمام روزهای زمستان، بهتر است.»

© The Independent

بیشتر از زندگی