نگرانی‌های ناشی از مبارزه با تروریسم در الجزایر

ارتش الجزایر در تلاش برای برچیدن بساط بقایای گروه‌های تروریستی

عکس ایندیپندنت عربی از آسوشیتدپرس

خبرهایی که از سوی نهادهای امنیتی الجزایر مبنی بر بازداشت و یا تسلیم شدن افراد تروریست منتشر می‌شود، پرسش‌هایی را در مورد وضعیت امنیتی کشور مطرح می‌کند. مقامات رسمی الجزایر بر این باورند که به‌رغم کاهش فعالیت‌های تروریستی خطر تروریسم هنوز برطرف نشده است و نیاز به توجه و مبارزه دارد، اما برخی از شهروندان الجزایر انتشار این خبرها را به‌عنوان اقدام سازماندهی شده دولت برای ارعاب جامعه می‌دانند.

پیش از آن‌که سایر کشورهای جهان پدیده تروریسم را خطر جدی برای جامعه بشری تلقی کنند، الجزایر در مدت بیش از دو دهه با تروریسم در مبارزه بود و قربانی‌های زیادی را در این مسیر پر خطر متحمل شد. اما پس از آشتی ملی و ترک افراط گرایی که منجر به بازگشت جنگجویان تندرو به آغوش جامعه شد، تروریسم دیگر تهدیدی جدی برای الجزایر محسوب نمی‌شود. از این رو، اعلام خبرهای پی در پی از سوی نهادهای امنیتی دولت در رابطه با جزئیات مبارزه علیه تروریسم و ذکر ارقام جنگ افزارهای به دست آمده از گروه های تروریستی، برای شهروندان الجزایر پرسش برانگیز شده است.

در گزارشی که اخیرا از سوی وزارت دفاع الجزایر در مورد فعالیت‌های ضد تروریسم منتشر شده، آماده است که واحدهای نظامی الجزایر در جریان یک ماه (ژوئیه ۲۰۱۹) توانسته‌اند گروه‌های تروریستی را در نقاط مختلف کشور به ویژه در بخش‌های جنوبی هدف حمله قرار دهند. گزارش افزوده است که در نتیجه فعالیت ماه گذشته، نیروهای دولتی موفق به بازداشت ۶ تروریست شده و ۳۲ تن دیگر را که متهم به حمایت از تروریسم بودند شناسایی و بازداشت کردند. در جریان این فعالیت‌ها، ۱۱ مخفیگاه تروریستی کشف و منهدم شد، همچنین نیروهای امنیتی موفق به کشف و ضبط ۱۶ تفنگ جنگی، ۱۱ مسلسل سنگین، ۱۴۲ موشک و ۱۰ سامانه موشک انداز شدند. علاوه بر آن، یک دستگاه رادار، یک پهپاد و مقادیر زیادی از مهمات جنگی به دست نیروهای امنیتی افتاده است.

وزارت دفاع الجزایر با ذکر جزئیات مشرح فعالیت‌های ضد تررویستی گفته است که دستاوردهای نظامی یاد شده نمایانگر تلاش دولت برای برچیدن بساط تروریسم و تأمین امنیت در سراسر کشور است.

ادامه مبارزه علیه تروریسم

علی الوازی یکی از کارشناسان امنیتی الجزایر در مصاحبه با ایندیپندنت عرب اظهار داشت که انتشار اخبار و ارقام مربوط به مبارزه علیه تروریسم حاکی از تلاش‌های پیوسته دولت در راستای مقابله با افکار و فعالیت‌های تروریستی است که امروز جهان را به چالش کشیده است و نیرو‌های امنیتی سعی در ادامه مبارزه علیه گروه‌های تروریستی دارند. وی افزود با توجه به شرایط حساس کنونی و فراگیر شدن خطر تروریسم، نیروهای امنیتی در تلاش برای تأمین امنیت مرزهای کشور هستند تا مانع نفوذ تروریست‌ها به داخل کشور شوند.

طبق اظهارات وزارت دفاع الجزایر ارتش این کشور در این اواخر برای مبارزه علیه تروریسم و هدف قرار دادن مواضع آنها از پهپادهایی استفاده کرده است که در داخل کشور تولید می‌شوند.

از سوی دیگر، کمال زواقی، تحلیل‌گر سیاسی در گفتگویی با ایندیپندنت عربی گفت با آن‌که شهروندان الجزایر علاقمندی و توجه خاصی به خبرهای امنیتی ندارند اما با توجه به افزایش بحران در لیبی، این خبرها در بیرون از کشور به ویژه در کشورهای همسایه و جنوب اروپا حائز اهمیت فراوان است. کمال زواقی معتقد است که بازتاب اقدامات ضد تروریستی در داخل بیشتر جنبه‌ای تبیلغاتی و تهدید دارد زیرا هر گاه کشور با بحران اجتماعی رو به رو می‌شود، خبرهای مرتبط به مبارزه علیه تروریسم داغ‌تر و پر رنگ‌تر می‌شود. شاید هنوز برخی از افراد جامعه اندیشه افراط‌گرایی داشته باشند اما وجود گروه‌های تروریستی فعال در داخل کشور، اغراق و گزاف گویی است.

در همین حال، ارتش الجزایر اعلام کرده است که تلاش می‌کند در سال ۲۰۱۹ بساط بقایای گروه‌های تروریستی را در کشور برچیند و مانع کلیه فعالیت‌های تروریستی شود.

طبق اظهارات احمد قاید صالح، رئیس ستاد ارتش الجزایر، هدف عمده‌ی نیروهای امنیتی در سال ۲۰۱۹، مبارزه علیه بقایای تروریسم و ریشه‌کن کردن تمام گروه‌های تروریستی در کشور است. با آن‌که الجزایر در مدت بیش از دو دهه گذشت تلاش‌های فراوانی را در راستای مبارزه علیه تروریسم انجام داده است اما تروریسم هنوز به‌عنوان بزرگ‌ترین تهدید امنیتی برای جامعه به‌شمار می‌رود. بدین‌سان لازم است نیروهای امنیتی کشور هیچگاه خطر تروریسم را دست‌کم نگیرند و برای مقابله با اقدامات احتمالی تروریستی پیوسته آمادگی داشته باشند.

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

https://www.independentarabia.com

© IndependentArabia