خودروی خودران اپل به کجا رسید؟

سال‌هاست که این شایعه وجود دارد که اپل در حال کار بر روی فناوری یک خودرو است

شایعات به طور پیوسته حکایت از آن داشته‌اند که اپل به صورت مخفیانه، در حال کار بر روی یک محصول جدید مرتبط با حمل ‌و‌ نقل است- ROSLAN RAHMAN / AFP

تیم کوک، مدیر اجرایی اپل، در مصاحبه‌ای جدید، به شایعاتی پرداخته است که بر اساس آن‌ها، گفته می‌شود شرکت او در حال ساخت یک خودرو است. هرچند تیم کوک از تأیید هرگونه جزئیات واقعی امتناع کرد و توضیح نداد که اپل قصد رونمایی از چه چیزی را -در صورت وجود- دارد، اما  به آنچه که این شرکت در صورت تولید خودرو (آن گونه که شایعات می‌گویند) انجام خواهد داد، اشاراتی کرد. 

تیم کوک گفت که «یک خودروی خودران، یک ربات است» و اپل تلاش می‌کند که در همه محصولات خود، سخت افزار و نرم افزار را تلفیق کند. کوک در گفت‌وگو با کارا سویشر، در قالب مصاحبه‌ای برای پادکست نیویورک تایمز، چنین گفت: «ما در داخل شرکت در حال تحقیق روی خیلی از چیزها هستیم اما بسیاری از آن‌ها، هرگز به مرحله نهایی نمی‌رسند.»

در همین مصاحبه، آقای کوک دیدگاه‌های خود در خصوص آزادی بیان را نیز طرح کرد. او از امیدواری خود مبنی بر این که اپلیکیشن مناقشه برانگیز شبکه‌های اجتماعی یعنی «پارلر» بتواند به اپ‌استور بازگردد صحبت کرد و از نبرد مداوم اپل با رقبایی چون فیس‌بوک، سخن به میان آورد. 

سال‌ها است که این شایعه وجود دارد که اپل در حال کار بر روی فناوری یک خودرو است. بر اساس این شایعات، ماهیت این پروژه در طول زمان بارها تغییر کرده است -از این که خودروی اپل فقط شامل فناوری موتور آن است یا این که کل خودرو را دربرمی‌گیرد- اما این شایعات به طور پیوسته حکایت از آن داشته‌اند که اپل به صورت مخفیانه، در حال کار بر روی یک محصول جدید مرتبط با حمل ‌و‌ نقل است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خانم سویشر یادآور می‌شود که اپل، یک استارت‌آپ خودران به نام «درایو ای.آی» (Drive AI) خریداری کرده و ایلان ماسک هم گفته که پیشنهاد داده است تسلا را به ۱۰ درصد ارزش آن به اپل بفروشد. آقای کوک می‌گوید که هرگز با آقای ماسک صحبت نکرده، «اگرچه که من احترام و تحسین فراوانی برای شرکتی که ساخته است قائلم». در عین حال، آقای کوک مطابق معمول، درباره این که اپل چه برنامه‌هایی در این بازار دارد،  بسیار محتاطانه سخن گفت و سکوت کرد.

او در این مصاحبه گفت: «در خصوص کاری که در حال انجام است، من طبیعتا سعی می‌کنم که خیلی محتاط یا فروتن باشم. از نظر من، سامانه های خودران به خودی خود یک فناوری بنیادین هستند. اگر یک قدم به عقب بازگردید، خودرو، به شکل‌های مختلف، یک ربات است. یک ماشین خودران، یک ربات است. از این رو شما با سامانه های خودران می‌توانید خیلی کارها انجام دهید و خواهید دید که اپل چکار خواهد کرد. ما درون شرکت، چیزهای زیادی برای بررسی داریم. بسیاری از آن‌ها ممکن است هرگز به مرحله عرضه عمومی نرسند. من نمی‌گویم که چنین چیزی به مرحله عرضه عمومی می‌رسد یا نه.»

خانم سویشر این پرسش را که آیا این شرکت در حال طراحی یک خودروی کامل است یا فقط «فناوری داخلی آن»، همچنان پی گرفت. آقای کوک هم که در آغاز از پاسخ به این سوال طفره می‌رفت، وقتی تحت فشار قرار گرفت از تعهدات پیشین اپل نقل قول کرد و درباره تلفیق نرم‌افزار و سخت‌افزار و بیشترین استفاده از چنین چیزی در فناوری‌های به کار گرفته شده در محصولات این شرکت سخن گفت. او اظهار داشت: «ما دوست داریم که سخت‌افزار و نرم‌افزار و خدماتمان را تلفیق و یکپارچه کنیم و نقطه تلاقی آن‌ها را بیابیم. زیرا  بر این باوریم که این، همان جایی است که رویا به واقعیت تبدیل می‌شود و این همان کاری است که ما دوست داریم انجام دهیم. ما دوست داریم که فناوری اولیه را که در این زمینه وجود دارد، در اختیار داشته باشیم.» 

خانم سویشر اشاره کرد که او این پاسخ را این گونه برداشت می‌کند که اپل قصد دارد خوردوی خود را بسازد ولی آقای کوک درباره این برداشت، هیچ اظهارنظری نکرد.

© The Independent

بیشتر از تکنولوژی