هشدار سازمان ملل درباره استفاده از خشونت جنسی به عنوان سلاح جنگی در تیگرای اتیوپی

«شماری از گزارش‌ها مربوط به تجاوزهای گروهی است و در برخی موارد زنان در یک دوره چند روزه بارها مورد تجاوز قرار گرفته‌‌اند و حتی دختربچه‌ها در امان نبوده‌اند»

روستای ووکرو در تیگرای در اواخر نوامبر ۲۰۲۰ صحنه درگیری‌‌های شدید میان نیروهای اتیوپی و اریتره بود/AFP

مارک لوکاک، رئيس دفتر امور انسان‌دوستانه سازمان ملل متحد، روز پنجشنبه به شورای امنیت سازمان ملل متحد گفت که در منطقه تیگرای اتیوپی، از خشونت جنسی به عنوان سلاح استفاده می‌شود.

لوکاک گفت که بحران انسانی در تیگرای طی ماه گذشته وخیم‌تر شده، دسترسی امدادگران و کمک‌ها به مردم نیازمند پرچالش است و مردم از گرسنگی می‌میرند.

او گفت نشانی از خروج سربازان کشور همسایه اریتره - که به انجام کشتار در تیگرای متهم هستند- دیده نمی‌شود.

رئیس دفتر امور انسان‌دوستانه سازمان ملل متحد، در این جلسه خصوصی درباره منطقه ناآرام تیگرای در شمال اتیوپی گفت‌‌ که درگیری تمام نشده و وضع بهبود نیافته است.

لوکاک با ارجاع به یک گزارش جدید گفت که  ۱۵۰ نفر در تیگرای از گرسنگی جان داده‌اند و هشدار داد که «گرسنگی دادن به عنوان سلاح جنگی، خشونت محسوب می‌شود.»

دکتر فاسیکا آمدسلاسی، مسئول ارشد بهداشت عامه در منطقه تیگرای اتیوپی، به خبرگزاری رویترز گفته است که از زمان شروع درگیری‌ها، دست‌کم ۸۲۹ مورد تعرض جنسی در پنج بیمارستان گزارش شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مارک لوکاک گفت: «شکی نیست که در این درگیری، از خشونت جنسی به عنوان سلاح استفاده می‌شود.»

او افزود که اکثر موارد تجاوز جنسی توسط مردان یونیفرم‌پوش صورت گرفته و اتهام متوجه نیروهای تمام طرف‌ها است.

لوکاک گفت:‌« حدود یک‌چهارم گزارش‌های رسیده، حاکی از وقوع تجاوزهای گروهی است و در برخی موارد زنان در یک دوره چند روزه بارها مورد تجاوز قرار گرفته‌‌اند و حتی دختربچه‌های هشت ساله در امان نبوده‌اند.»

سفیر اتیوپی در سازمان ملل به رویترز گفت که دولت این کشور درباره کلیه موارد نقض حقوق بشر تحقیق می‌کند.

نمایندگی اریتره در مقر سازمان ملل در نیویورک در این باره ابراز نظر نکرده، اما ماه گذشته وزیر اطلاع‌رسانی این کشور گفت که خشونت جنسی و تجاوز «در جامعه اریتره منفور است» و در صورتی که رخ داده باشد به شدت با آن برخورد می‌شود.

بیشتر از جهان