مردان بیش از زنان دروغ می‌گویند

قسم دروغ: ابزار باورپذیر کردن دروغ

ilovemylsi.com

حتماً داستان ضرب‌المثل ”دم خروس را باور کنم یا قسم حضرت عباس را “شنیده‌اید؛ حکایت مردی که خروسی داشت و خروس‌اش از پشت‌بام به خانۀ همسایه‌‌اش رفت. صاحب خروس به دنبال خروس در خانۀ چند همسایه را ‌زد و سراغ گرفت. همسایه­ای که خروس به خانه‌اش رفته بود و آن را کشته بود، هنگام دق‌الباب با دستپاچگی خروس را زیر عبایش پنهان کرد و پیش از آنکه صاحب خروس سخنی بگوید، گفت: ”به حضرت عباس قسم، خروس تو به خانۀ من نیامده است.“ اما بیرون زدن دم خروس از زیر عبا دروغش را آشکار کرد. صاحب خروس هم جمله‌ای گفت که بعدها ضرب‌المثل معروفی شد، برای قسم دروغ افرادی که از باورهای مذهبی برای توجیه کاری یا فرار از دروغی استفاده می‌کنند.

معمولاًوقتی فردی می‌خواهد برامری تأکید خاصی بگذارد، قسم می‌خورد. در واقع، فرد با قسم می­کوشد سخن‌اش را باورپذیر کند.

در گذشته، به سبب باورهای مذهبی، قسم‌خوردن اهمیت ویژه­ای داشت و حتی در قانون مجازات اسلامی ایران، قسّامه هنوز یکی از ابزارها اثبات اتهام است که بنا برآن،50 نفر باید قسم بخورند و شهادت بدهند تا قاضی دادگاه رأی قصاص صادر کند. در این حالت هم البته قسم تعداد کثیری لازم است.

اما جدای از اینها،علل روان­شناسانۀ چنین رفتاری چیست؟

مردان بیشتر از زنان قسم می‌خورند

تحقیقات دکتر گروول،روان­شناس آمریکایی،در سال ۲۰۰۹ نشان داد که افراد به طور متوسط سه تاهفت بار هنگام صحبت‌ قسم می‌خورند. پژوهش دوال (۲۰۰۴) در آمریکاهم نشان دادکه ۷۲ درصد از مردان و ۵۸ درصد از زنان قسم می‌خورند: ۷۴ درصد بین سنین ۱۸ تا ۷۴ سالگی و ۴۸ درصد بالای سن ۵۵ سالگی. نتیجۀ این پژوهش همچنین نشان داد که مردان بیشتر از زنان و زنان فقط برای مسائل خاصی قسم می‌خورند.

دلایل روان­شناسانه ‌قسم دروغ

معمولاً کسی قسم دروغ می‌خورد که از قضاوت منفی دیگران می­ترسد. این تجربۀ ناخوشایند سبب می‌شود که فرد مضطرب شود و به سبب ترس از تکرار قضاوت منفی، به قسم ‌‌رو بیاورد.

گاهی نیز برخی با قسم‌خوردن هویت­یابی می‌کنند یا گمان می­برند که بهتر می‌توانند دیگران را توجیه کنند، از آنها تأیید بگیرند و به هدفشان برسند. اما گاه نیز برخی ازقسم‌ برای ترساندن و تهدید دیگران استفاده می‌کنند. آنها خشونت‌ و درگیری‌های خانوادگی بسیاری به خود دیده­اند و طی آن یا قسم دروغ را آموخته­اند. یا اینکه قسم دروغ ناشی ازآسیب‌هایی است در دوره­هایی از زندگی خود دیده­اند. این گروه با قسم‌خوردن و تهدید دیگران، در پی محافظت از خودشانند. 

تأثیر تکرارقسم دروغ بر مغز

قسم دروغ بروز احساساتی چون ترس و خشم را موقتاً متوقف می­کند. بر اساس نتایج پژوهش‌های آیزنبرگ دربارۀ تاثیر قسم‌ بر مغز (1999)، قسم دروغ ممکن است بر بادامۀ مغز (آمیگدال) اثر منفی بگذارد. بادامۀ مغز مسئول احساسات و حافظۀ فرد و تظاهرات هیجانی چهره، مانند خوشحالی و ترس، است و نقش مهمی در یادگیری‌های هیجانی و تعدیل درد دارد.

وقتی فرد قسم دروغ می­خورد، از درون احساس عدم امنیت و ترس می‌کند و بادامۀ مغز این حس را درمی­یابد. در واقع، احساس ترس بادامه را تحریک می­کند و زمانی که فرد مکرر قسم می‌خورد، این واکنش را ذخیره می‌کند و مانند احساس ترس به آن پاسخ می‌دهد. نتایج این پژوهش آیزنبرگ نشان می­دهد که قسم دروغ رفته­رفته موجب کاهش عملکرد بادامۀ مغز می­شود. 

چرا مردم حرمتی برای قسم قایل نیستند؟ 

امروزه افراد هنگام بیان احساسات مثبت یا منفی به راحتی قسم می‌خورند و به نظر می‌رسد می­کوشند مخاطب در هر وضعیتی صحبت آنها را باور کند. این تأییدخواهی تا بدان­جا است که حتی احساسات درونی‌ آنها، مثل شادی و خشم، هم نیازمند آن است. 

اما چه رخ داده که افراد تا این حد قسم می­خورند و به فراوانی هم قسم دروغ ؟ چه عاملی قسم را بی‌اهمیت کرده است؟

روان­شناسان علت اصلی را این می­دانند که قسم‌ دروغ با خود دروغ یکی است. افراد به اشتباه از دروغ برای محافظت از خود در برابر شرایط ناخوشایند بهره می‌برند تا احساسات بد، تعارض‌ها و ترس‌های درونی‌شان را پنهان کنند؛ دروغ نوعی مکانیسم دفاعی است. 

بنا به موج سوم ”پیمایش ارزش‌ها و نگرش‌های ایرانیان“ که در سال ۱۳۹۵اجرا شد، ۴۸.۴ درصد مردم میزان دروغ را در جامعه بسیار زیاد، ۲۳.۴ درصد زیاد،۱۹.۶ درصد متوسط، ۶.۹ درصد کم و ۲.۲ درصد خیلی کم رایج دانسته­اند. در مجموع، 71.8 درصد افراد جامعۀ ایران معتقدند دروغ در جامعه به فراوانی رایج است.

زمانی که سطح اعتماد اجتماعی پایین و دروغ فراوان باشد، افراد برای باورپذیر کردن حرف­هایشان قسم می­خورند، آن هم به دروغ. قسم که در سال‌های دور فقط گاهی به کار می­رفت و مقدس بود، امروز به دلیل شرایط اجتماعی و روانی ناپایدار زیاد به کار می‌رود و در بسیاری از موارد از قسم برای باورپذیر کردن دروغ استفاده می‌شود.

بیشتر از زندگی