پیشنهاد آمریکا برای ایران چیست؟

پیشنهاد عراقچی تهیه فهرست لغو تحریم و اجرای تعهدات است

مذاکره‌کنندگان ایران و آمریکا به دنبال راهی برای باز کردن این گره کورندـ ایندیپندنت فارسی

در حالی که مذاکرات هسته‌ای وین در سطح کارشناسان ادامه دارد و طرفین فضای مذاکرات را سازنده توصیف می‌کنند، گمانه‌زنی‌ها درباره نحوه توافق آمریکا و ایران برای بازگشت به برجام افزایش یافته است.

نشریه‌هایی فارن پالیسی و وال استریت ژورنال در دو گزارش جداگانه اما با یک منطق مشترک، خبر داده‌اند که آمریکا قصد دارد پیشنهادی برای حفظ برجام ارائه کند که هم ایران را راضی کرده باشد و هم به آتش خشم تندروها در آمریکا دامن نزند.

فرمول این پیشنهاد نیز به گفته منابع آگاه فارن پالیسی آشناست، کاهش محدود تحریم‌ها در مقابل بازگشت ایران به تعهدات هسته‌ای. به گفته این منابع آگاه، رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران که هدایت تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای آمریکا را بر عهده دارد، می‌کوشد نقشه راهی را پیشنهاد کند که هم تهران به برجام بازگردد و هم لازم نباشد بایدن مقابل جمهوری‌خواهان مخالفش قرار گیرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در حال حاضر شماری از جمهوری‌خواهان مخالفت خود را با بازگشت دولت بایدن به برجام و لغو تحریم‌ها اعلام کرده‌اند.

در صورتی که بایدن بخواهد شبکه در‌هم‌تنیده تحریم‌های نفتی و مرتبط با تروریسم و حقوق بشر را لغو کند، باید مجوز کنگره را برای بسیاری از آن‌ها به ‌دست آورد.

البته یک راه دیگر هم وجود دارد که استفاده از فرمان اجرایی است و به نظر نمی‌رسد بایدن بخواهد در نخستین گام این کارت مهم را برای ایران هزینه کند.

در چنین شرایطی، لغو محدود تحریم‌های مغایر با برجام، چنان‌که مقام‌های دولت بایدن به آن اشاره کرده‌اند، می‌تواند یک گزینه باشد. هرچند رهبر جمهوری اسلامی در سخنان اخیرش گفته بود پیشنهادهای آمریکا تا‌کنون «ارزش نگاه کردن» نداشته است.

باز کردن گره تحریم‌ها به‌آسانی امکان‌پذیر نیست. وال استریت ژورنال می‌گوید مذاکره‌کنندگان ایران و آمریکا به دنبال راهی برای باز کردن این گره کورند.

پیشنهاد عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه و از مذاکره‌کنندگان ارشد هسته‌ای ایران، برای باز کردن گره این است که فهرستی از موارد لغو تحریم‌ها و تعهدات ایران تهیه شود.