افزایش صادرات نفت ایران در میانه مذاکرات وین

ایران هم ‌اکنون بیشترین میزان نفت را از زمان آغاز فشار حداکثری تولید می‌کند

علی‌رغم تحریم‌های ایالات متحده، پس از تسریع روند خرید از چین، عرضه نفت خام ایران از اواخر سال ۲۰۲۰ روند افزایشی داشته است - STR / AFP

علی‌رغم تحریم‌ها، تولید نفت ایران به لطف رشد واردات چین به بالاترین سطح خود در دو سال گذشته رسیده است. تحولی که می‌تواند قدرت غرب در مذاکرات احیای توافق هسته‌ای با تهران را کاهش دهد.

به نوشته وال‌استریت ژورنال، در دو گزارش بازار نفت که این هفته منتشر شد، اوپک و آژانس بین‌المللی انرژی به طور جداگانه بر افزایش تولید نفت خام ایران تأکید کردند. بر اساس گزارش آی.ای.ای IEA ، جمهوری اسلامی روزانه ۲.۳ میلیون بشکه در روز استخراج می‌کند که بالاترین سطح تولید آن از ماه مه ۲۰۱۹ است. در آن زمان دولت ترامپ تحریم کامل فروش نفت ایران را اعمال کرد.

آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد که این افزایش تولید، به دلیل واردات چین صورت گرفته است که خرید از تهران را به ۶۰۰ هزار بشکه در روز رسانده است. یعنی چیزی در حدود ۵ برابر بیشتر از ۹ ماهه اول سال ۲۰۲۰.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تاجران نفت اعلام کردند که پس از پیروزی جو باید در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در ماه نوامبر، شاهد سفارش‌های بیشتر خریداران چینی بودند. بایدن در دوران رقابت‌های انتخاباتی متعهد شده بود که به پیمان هسته‌ای سال ۲۰۱۵ با ایران بازمی‌گردد.

علی‌رغم تحریم‌های ایالات متحده، پس از تسریع روند خرید از چین، عرضه نفت خام ایران از اواخر سال ۲۰۲۰ روند افزایشی داشته است. به نظر می‌رسد با شروع مجدد گفتگوهای غیرمستقیم بین واشنگتن و تهران، خریدهای بیشتر نفت نیز ادامه یابد.

پیش‌تر، سخنگوی وزارت بازرگانی چین گفته بود که پکن هیچ هشداری از سوی دولت جو بایدن رئیس‌جمهوری جدید ایالات متحده در ارتباط با تحریم نفتی ایران دریافت نکرده است.
آمار گمرک چین در دو ماه نخست سال جاری میلادی نشان می‌دهد که هیچ نفتی از ایران وارد آن کشور نشده است.

چین یکی از مشتریان عمده نفت ایران است.

بیشتر از اقتصاد