هشدار درمورد خطر محکومیت جمشید شارمهد به اعدام

سازمان عفو بین‌الملل در نامه‌‌ای به ابراهیم رئیسی، خواستار آزادی این زندانی سیاسی دوتابعیتی شد

جمشید شارمهد، زندانی سیاسی ۶۶ ساله، بیش از هشت ماه است که در بازداشت به‌سر می‌برد- تصویر از رسانه‌های اجتماعی

سازمان حقوق بشری «عفو بین‌الملل» هشدار داد که جمشید شارمهد، زندانی سیاسی دوتابعیتی آلمانی- ایرانی، در خطر محکوم‌شدن  به اعدام قرار دارد و خواستار آزادی او شد.

عفو بین‌الملل روز پنج‌شنبه، ۲۶ فروردین‌ماه، در نامه‌ای به ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران، هشدار داد که جمشید شارمهد با این خطر روبه‌روست که در یک دادگاه مطلقا ناعادلانه به اعدام محکوم شود. این نهاد بین‌المللی در نامه خود، خواستار آزادی این زندانی سیاسی دو تابعیتی شده است.

جمشید شارمهد ۶۶ ساله بیش از هشت ماه است که در بازداشت به‌سر می‌برد. یازدهم مرداد ۱۳۹۹، مقام‌های امنیتی جمهوری اسلامی اعلام کردند که این شهروند آلمانی-ایرانی و مدیر رادیو «تندر»، رسانه انجمن پادشاهی ایران در آمریکا، را دستگیر کرده و به ایران برده‌اند. 

عفو بین‌الملل دستگیری و ربودن او از کشوری دیگر را وضعیتی شبیه به «ناپدیدشدن اجباری» دانسته و به این اشاره کرده است است که بازداشت «خودسرانه» شارمهد بدون برگزاری محاکمه و دسترسی به کمک‌‌های کنسولی آلمان و همچنین وکیل مستقلی که خود انتخاب کرده باشد، بیش از هشت ماه ادامه داشته است.    

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این نهاد حقوق بشری در این نامه، پخش اعتراف‌های اجباری شارمهد از تلویزیون دولتی جمهوری اسلامی ایران را نقض حق او برای برخورداری از دادرسی عادلانه دانسته است.

عفو بین‌الملل همچنین با اشاره به بیماری جدی شارمهد درمورد دسترسی نداشتن او به امکانات کافی درمانی و همچنین خطر ابتلا به کووید-۱۹ در زندان، ابراز نگرانی کرده است. غزاله شارمهد، دختر این زندانی سیاسی، پیش‌تر از ابتلای او به پارکینسون، دیابت و بیماری قلبی خبر داده بود، بیماری‌هایی که ابتلا به آن‌ها به‌عنوان بیماری زمینه‌ای خطر بیماری کووید-۱۹ را درصورت مبتلا شدن، بیشتر می‌کند.  

در این نامه درمورد بی‌اطلاعی از محل دقیق نگهداری این زندانی سیاسی و همچنین بی‌اطلاعی خانواده‌ شارمهد از وضعیت او در زندان نیز ابراز نگرانی شده است.